Παρασκευή 20 Μαΐου 2011

Μουσικός Καλλικράτης εν έτει 1934 - Ένα εξαιρετικό άρθρο του Γιάννη Αν. Λουκά

Του Γιάννη Αν. ΛΟΥΚΑ


Κατακαημένη Αράχωβα, Νταβέλη, Νταβέλη
Και Δίστομο και Δαύλεια, αχ μωρέ Χρήστο Νταβέλη

Παραδοσιακό τραγούδι

Η περιφορά

Ωραία ήταν χθες το βράδυ στην περιφορά! Συνάντησα τους παλιούς μεταλλωρύχους του Διστόμου, συνταξιούχους πια αλλά ακμαίους αγρότες. Επίσης πολλούς φίλους, νυν και πρώην δημοτικούς άρχοντες, ενώ αρκετοί ήταν και οι Αραχωβίτες που παραβρέθηκαν. Επί κεφαλής της λιτανείας ο Σεβασμιότατος, ενώ πάντα με τον καλό το λόγο ο παπά-Χαράλαμπος. Εντύπωση μου έκανε και η φωτιά που είχε ανάψει ο Στάθης στο ξεκίνημα του δρόμου για το Μαυσωλείο. Η πομπή πέρασε και κοντά από τα παλιά μας στέκια, εκεί όπου παλιότερα στεγάζονταν οι τρεις μεταλλευτικές Εταιρίες, που για πολλές δεκαετίας δραστηριοποιούνταν στο Δίστομο.

Μια φωτογραφία

Δεν θα έγραφα αυτό το άρθρο αν δεν υπήρχε ένας συγκεκριμένος λόγος. Εχθές είδα στο blog σου αγαπητέ διαχειριστή (και θα σου το έλεγα αν συναντιόμασταν εχθές) μια φωτογραφία από Πανηγύρι του 1934 που μου τράβηξε την προσοχή. Μεγεθύνοντας τη φωτογραφία, στην κομπανία των μουσικών νόμιζα ότι διέκρινα τον παππού μου (πατέρα της μάνας μου), αλλά δεν ήμουνα κι απόλυτα σίγουρος. Την έδειξα λοιπόν στη μάνα μου και όντως είναι η πρώτη φωτογραφία του παππού μου, που τον βρίσκουμε να παίζει εκτός Αράχωβας.
Ο παππούς μου ήταν ο Γιάννης Σαμαρτζής ή Φέκος παραδοσιακός οργανοπαίκτης του κλαρίνου, πολυφωτογραφισμένος στην Αράχωβα (Πανηγυράκι, γάμους, ακόμα και σε ταινίες που είχαν γυρισθεί στην Αράχωβα είχε παίξει). Ξέρω ότι πήγαινε συχνά με την κομπανία του σε γειτονικά χωριά, αλλά ποτέ δεν είχαμε φωτογραφία.
Ο παππούς μου λοιπόν είναι ο πρώτος από αριστερά (με το κλαρίνο) σε πολύ νεαρή ηλικία, ενώ μάλλον και ο άλλος της κομπανίας είναι Αραχωβίτης, ο Παναγιώτης Τσακωνίτης και τους καλούσε αυτός με το σαντούρι, που μάλλον λεγόταν Θέμης.*
Δεν είμαστε απόλυτα σίγουροι για όλα αυτά, γι αυτό αν κάτι δεν είναι σωστό ή υπάρχουν  περισσότερες πληροφορίες, ας μας διαφωτίσουν οι παλιότεροι και οι ντόπιοι.

Συμπέρασμα

Ο μουσικός  Καλλικράτης ισχύει τουλάχιστον από το 1934 και ποιος ξέρει και πόσο παρά – πίσω.

Ο θρησκευτικός Καλλικράτης

Θα ήταν παράλειψη όμως (παρότι το έχω ξαναγράψει) να μην αναφέρω και μια εικόνα που έχω ο ίδιος από τα παλιότερα Πανηγύρια που έχω παραβρεθεί. Δύο βιβλικές μορφές από το Πανηγυράκι ο μπάρμπα-Μήτσος ο Μήταλας (ο πολυνίκης του ανηφορικού δρόμου των Γερόντων) και ο μακάριος μπάρμπα-Σπύρος Κατσαβός με το σουραύλι του και οι δύο με τις καμζόλες (ή και φουστανέλες ;) και τις μαγκούρες τους ήταν ανελλιπώς κάθε χρόνο αυτή τη μέρα στο Δίστομο για την Περιφορά του Πανηγυριού. Πολλοί θα τη θυμούνται αυτή την εικόνα, ίσως και κάποια επιπλέον πρόσωπα.
Και ο θρησκευτικός Καλλικράτης είχε προηγηθεί.

Ο Τσαούσης 

Επειδή και ο Ανδρέας Τσαούσης, αν δεν κάνω λάθος, ήταν πάντα παρών στο πανηγύρι αυτό, κάποιοι φανατικοί φίλοι του Αραχωβίτες κατέβαιναν ειδικά γι αυτό το λόγο και επέστρεφαν την επόμενη μέρα…(ή τους ΄΄επέστρεφαν΄΄).


Ο παππούς

Έγραψα τις λίγες αυτές γραμμές και συνέρραψα τις σκόρπιες αυτές εικόνες και αναμνήσεις και τις αφιερώνω στη μνήμη του παππού του Γιάννη, καθώς βρήκα μια άγνωστη φωτογραφία σχεδόν εβδομήντα χρόνια μετα…

Με συγκίνηση
ΙΑΛ 

*Από τον διαχειριστή : Αυτός με το σαντούρι είναι ο Παππούς μου Παπαϊωάννου Θεμιστοκλής ή Κατσαμπίνης ( ΚΛΙΚ ΕΔΩ )

5 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

ΚΑΛΗΣΠΕΡΑ.
ΕΙΜΑΙ ΔΙΣΤΟΜΙΤΗΣ 52 ΧΡΟΝΩΝ.
ΘΥΜΑΜΑΙ ΚΑΛΑ ΤΟΥΣ ΑΡΑΧΩΒΙΤΕΣ ΠΟΥ ΣΥΜΜΕΤΕΙΧΑΝ ΣΤΟ ΠΑΝΗΓΥΡΙ ΑΥΤΟΥΣ ΠΟΥ ΠΕΡΙΓΡΑΦΕΙ Ο Κ ΛΟΥΚΑΣ, ΤΟΝ ΟΠΟΙΟ ΞΕΡΩ ΜΟΝΟ ΦΥΣΙΟΓΝΩΜΙΚΑ.
ΕΤΣΙ ΑΚΡΙΒΩΣ ΕΙΝΑΙ.
ΤΩΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΤΩΝ ΜΟΥΣΙΚΩΝ, ΜΟΝΟ ΤΟΝ ΓΕΡΟΚΑΤΣΑΜΠΙΝΗ ΤΟΝ ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗ ΘΥΜΑΜΑΙ ΠΟΥ ΠΕΘΑΝΕ 94 ΧΡΟΝΩΝ.
ΟΣΟ ΖΟΥΜΕ ΜΑΘΑΙΝΟΥΜΕ. ΠΟΛΥ ΚΑΛΟ

Admin - Αμβρόσσιος είπε...

Ναι. Κάποιους τους θυμάμαι και γω. Ερχόντουσαν πολλοί γέροντες. Δεν είναι πολλά χρόνια πίσω.
Σουραύλια, τραγούδια. κάτι παρουσίες που δεν θα ξαναβγούν πάλι.
Από δω θυμάμαι τον γέρο κούφα που ήταν δύο μέτρα, τον Θοδωρέλλο κ.λ.π

ΣΤΑΘΗΣ ΓΙΑΝΝΕΛΟΣ είπε...

ΥΠΕΡΟΧΟ.ΜΕ ΤΗΝ ΑΔΕΙΑ ΚΑΙ ΤΩΝ ΔΥΟ ΣΑΣ ΘΕΛΩ ΝΑ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΩ ΣΤΟΝ ΕΡΧΟΜΕΝΟ ΑΧΟ

Admin - Αμβρόσσιος είπε...

Εγώ δεν έχω πρόβλημα. Ίσα - ίσα που ο λόγος που τα δημοσιεύω είναι για να βγούνε στον κόσμο. Οπότε ευχαρίστως

Γιάννης ΛΟΥΚΑΣ είπε...

Αγαπητέ Στάθη,
Ευχαριστώ για το σχόλιό σου και για τη λεπτότητα της αίτησης άδειας. Εννοείται ότι μπορείς να το δημοσιεύσεις και από την πλευρά μου. Μάλιστα υπάρχει και ένας πρόσθετος λόγος, αφού ο δικός σου ο παππούς, ο γέρο-Στάθης ο Γιαννέλος, ήταν συμπέθερος με τον παππού μου, καθώς είχαν παντρέψει τα παιδιά τους. Τελικά όλοι είμαστε μια μεγάλη οικογένεια...
Με την ευκαιρία κάνω έκκληση προς ΟΛΟΥΣ να στηριχθεί Ο ΑΧΟΣ, Η ΜΟΝΑΔΙΚΉ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ του Δήμου μας.
Η στήριξη να αφορά και τα δύο "αγκάθια" των εντύπων της επαρχίας, δηλαδή το οικονομικό και την εύρεση ύλης μέσω συνεργατών.
Από την άλλη, χρέος του εκδότη (διαχωρίζοντας την ιδιότητά του από αυτή του προέδρου του Δ.Σ. -κατά το ανθρωπίνως δυνατό-) και των συντακτών είναι να κερδίσουν την εμπιστοσύνη των αναγνωστών (και μάλιστα των υπόλοιπων χωριών του Δήμου) και να λειτουργήσει ο ΑΧΟΣ ως βήμα ενημέρωσης, διαλόγου αλλά και κριτικής.
Το οφείλουμε κυρίως στους μεγαλύτερους και σ΄όλους αυτούς που δεν έχουν πρόσβαση στην Πληροφορική, που είναι και οι περισσότεροι. Να μη φτιάξουμε άλλη μια ελίτ...
Παράλληλα ας εκτυπώνουμε( με μέτρο) και κανένα άρθρο γενικότερου ενδιαφέροντος και ας μην αφήνουμε στο περιθώριο την προηγούμενη γενιά ή τους ανθρώπους του μόχθου και των περιορισμένων γνώσεων.
Μπορεί η παρότρυνσή μου να φαντάζει αντι-οικολογική, αλλά πιστεύω ότι παραπάνω από τα αγαπημένα μας και χρήσιμα δένδρα βρίσκεται ο ίδιος ο άνθρωπος.
"Πάντων χρημάτων μέτρον άνθρωπος"
Πρωταγόρας