Κυριακή 13 Ιουνίου 2010

Μία διαθήκη του Διστόμου από την περίοδο της επανάστασης, συγκεκριμένα από το 1823



Είχαμε συζητήσει πολλές φορές με τον Τάσο τον Παντίσκα γι' αυτήν την διαθήκη - συμβόλαιο που είχε από τον Παππού του, ο οποίος κι αυτός με τη σειρά του απ' τον δικό του Παππού, και ούτω καθ'εξής.
μου την έδωσε αφού έβγαλε φωτοαντίγραφα, γιατί το πρωτότυπο, σε μορφή υδατογραφίας, είναι πολύ ευαίσθητο, ειδικά στη σάρωση.
Έτσι το σάρωσα από την κόπια του, και σας το ανεβάζω να το δείτε, αφού βέβαια κάνετε κλικ στην φωτογραφία για να την δείτε στην κανονική της μορφή.
Επίσης με την βοήθεια της αδερφής μου, προσπάθησα να αποκρυπτογραφήσω το κείμενο.
Εκεί που έχω κενά, σημαίνει ότι δεν βγάζω τα γράμματα.


( Ευχαριστώ θερμά τον συμπατριώτη μας, Τάσο Παντίσκα )


ΛΕΕΙ ΛΟΙΠΟΝ:

Δηλοποιώ εγώ ο κάτωθι υπογεγραμμένος, Παπά Νικόλαος από Δίστομον, πως ό,τι πράγμα κι αν  ..χα κινητά κι ακίνητα, τόσα αμπέλια χωράφια οσπίτια, όσα και πράμματα ζωντανά, και κάθε άλλοτι τα εχάρισα όλα των εγγονιών μου, Νικόλα, Ιωάννη.
Κι ............ οικιοθελώς κι απαραβιάστως να τα εξουσιάζουν ως είναι ίδιοι νοικοκοιραίοι να τα κάμνουν ως θέλουν και βούλονται χωρίς να έχει να τους .............. κανένας συγγενής μου εις το παραμικρόν.
Τόσον από τας Θυγατέρας μου, όσον κι από την ( εγγόνα μου Παναγιούν; ) κι από κάθε άλλον συγγενήν μου.
Είναι όμως χρέος οι άνωθεν Νικόλαος, Ιωάννης κι ...... εγγονοί μου, να πληρώσουν των χρεωφιλετών μου, όσον ..... χρεωστώ, τόσον μετρητά, όσον .....τάρια (;) κι κάθε άλλο, κι να υπανδρέυσουν και τας εγγονάς μου, Φ.... κι Αφέντρα, να ταις δώση την προίκαν των κατά την συνήθειαν του Χωρίου μας ....... κι ας μην εναντιωθεί τίποτες διά την προίκαν οι άνωθεν : να έχουν να πάρουν το μοιρήδιον αι εγγοναίς μου από τα πράγματα κατά τον Νόμον.
Ακόμη να γηροκομήσουν κι εμένα όσον ζήσω, οι εγγονοί μου: και μετά τον θάνατον μου πάλιν να με κοιτάξουν προς ψυχικήν ωφέλειαν.
Κι ούτως εγένετο το παρόν      

*( Ένας απ' τους μάρτυρες ήταν κάποιος Άνθιμος που δεν μπορώ να διαβάσω το επώνυμό του )
1823: Απριλίου 25 : Εν Διστόμω,
              Παπά Νικόλαος βεβαιοί τα άνωθεν δια χειρός εμού Χρήστου Τριανταφύλλου ώ μη δυνάμενος γράψαι.

*( Θα ακολουθήσουν κι άλλα τέτοια κείμενα εκπλήξεις )

Δεν υπάρχουν σχόλια: