Κυριακή, 20 Απριλίου 2008

Η συγκλονιστική ημέρα της μεταφοράς των οστών στο Μαυσωλείο τον Ιούνιο του 1979


Μία απ' τις πιο συγκινητικές ημέρες για το Δίστομο που την θυμούνται έντονα ακόμη, τόσο οι παλιοί που κουβαλούσαν τις μνήμες του χαμού των δικών τους ανθρώπων, όσο και οι νεώτεροι, ήταν η ημέρα που μεταφέρθηκαν επάνω σε άρματα οι σφαγιασθέντες Διστομίτες, απ' το παλιό νεκροταφείο όπου και είχαν ταφεί- γιατί δεν υπήρχε άλλο μνημείο μέχρι τότε- στο Μαυσωλείο.
Το Μαυσωλείο το κατασκεύασε ο Γεώργιος Λουκά Μπάρλος ο ιδρυτής της εταιρείας ''Ελληνικοί βωξίται Ελικώνος''.
Το Μαυσωλείο είναι έργο τέχνης του γλύπτη Στέλιου Τριάντη και ένα μνημείο με επισκεψιμότητα που ήταν απαραίτητο να γίνει.
Συγκινεί όλο τον κόσμο με την επιβλητικότητά του, και μας κάνει να μην ξεχνάμε αυτήν την παγκόσμιας κλίμακας τραγωδία που διαδραματίστηκε στο Ηρωικό Δίστομο.
Παλαιότερα η θλιβερή αυτή επέτειος και και το μνημόσυνο ετελούντο στο Μνημείο Ηρώων έξω απ' το Δημαρχείο, αφού πρώτα τιμούσαν τους νεκρούς στο χώρο του νεκροταφείου.
Ο Γεώργιος Μπάρλος λοιπόν χρηματοδότησε το έργο και κατασκεύασε αυτό το έργο τέχνης στον λόφο ''Κάναλες'' απ' όπου φαίνεται πανοραμικά το Δίστομο. Καλύτερο δηλαδή μέρος απ' αυτό δεν νομίζω να υπήρχε.
Η ημέρα αυτή έχει χαραχτεί στις μνήμες εκείνων που την έζησαν. Ήταν μια απ' τις πιο συγκινητικές ημέρες στα χρονικά. Δεν είναι και λίγο να μεταφέρονται και να τιμώνται οι σφαγιασθέντες πάνω σε άρματα παρουσία των συγγενών τους που οι πιο πολλοί ήταν εν ζωή, γιατί δεν είχαν περάσει και πολλά χρόνια απ' το 1944 που έγινε η σφαγή, μέχρι το 1979 που μεταφέρθηκαν.
Στην πρώτη φωτογραφία φαίνεται ο Διστομίτης Γεώργιος Μπάρλος και η κόρη του Πηνελόπη.

Κάντε κλικ στις εικόνες για περαιτέρω ανάλυση ή για κατέβασμα.









Πέμπτη, 17 Απριλίου 2008

''Παυσανίου Ελλάδος περιήγησις''-'Ενας περιηγητής μιλάει για το Αρχαίο Δίστομο.

Καιρός να δημοσιεύσουμε το κείμενο του περιηγητή Παυσανία σε μετάφραση και επιμέλεια του αρχαιολόγου Νικολάου Παπαχατζή που σχολιάζει και έχει αναρτήσει επιγραφές και πολλές άλλες σημαντικές πηγές. Αυτή είναι η διαφορά άλλωστε της παρούσας έκδοσης απ' τις παλαιότερες που τυγχάνει να τις έχω, και στις οποίες υπάρχει μόνο το αρχαίο κείμενο και η μετάφραση. Εδώ υπάρχουν σχόλια, φωτογραφίες και πολλές πηγές, όπως π.χ αναθήματα καθώς και η επιγραφή των νικητών των αγωνισμάτων που διεξάγοντο στο Δίστομο όπως είχαμε πει και σε ένα προηγούμενο άρθρο.
Αν κάνετε κλικ στις εικόνες θα δείτε λεπτομερώς τα προαναφερθέντα.
Λέει λοιπόν ο Παυσανίας σύμφωνα με την μετάφραση του Παπαχατζή:
''Η Άμβροσσος απέχει εξήντα περίπου στάδια από τη Στίρι. Ο δρόμος είναι ομαλός, σε πεδιάδα που βρίσκεται ανάμεσα σε βουνά. Το πιο μεγάλο μέρος της πεδιάδας καταλαμβάνεται από αμπέλια. Στην περιοχή της Αμβρόσσου υπάρχουν κάτι θάμνοι που δεν είναι τόσο πυκνοί, όπως τα αμπέλια. Το είδος αυτό του θάμνου οι Ίωνες και οι άλλοι Έλληνες το λένε κόκκο και οι Γαλάτες, οι πέραν της Φρυγίας, στη γλώσσα τους το λένε υς.

Τρίτη, 15 Απριλίου 2008

''Τριαντάφυλλα''-ποίημα από μια καλή φίλη.


























ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΑ



Αυτή την Άνοιξη
τριαντάφυλλα γεμίσανε
οι φράχτες και οι κήποι,
ρόδα υπερφίαλα,
στέκονται εκεί,
με τη νωχελική αυθάδεια του απείρου κάλλους
κι αναμετρούνε τον καιρό.
Για μας ο χρόνος είναι οι στιγμές.
Για κείνα, μια στιγμή όλος ο χρόνος.
Γέρνουνε απ’ την ηδονή της ομορφιάς,
γερνούμε απ’ την οδύνη της ασχήμιας.

ΦΑΙΔΡΑ




Χωρίς κανένα σχόλιο και για να αλλάξουμε κλίμα αλλά και για να εγκλιματιστούμε στην Άνοιξη, δημοσίευσα αυτό το ποίημα μιας φίλης και σπουδαίας λογοτέχνιδας.
Συνέχισε να μας φωτίζεις!!!

Οι φωτογραφίες είναι από κήπους στο Δίστομο

Σημαντική έλλειψη σημάτων τροχαίας και πινακίδων στο Δίστομο

Ακούω εδώ και χρόνια μεγάλα ψέματα, μεγαλοστομίες και υποσχέσεις κάλπικες σχετικά με το πιό απλό πράγμα που μπορεί να κάνει ένας αιρετός αρμόδιος, την ανάρτηση σημάτων οδικής κυκλοφορίας, πινακίδων ορίου πόλης καθώς και πινακίδων στην εθνική οδό ή στις μεγάλες αρτηρίες που περνάνε πάμπολλα αυτοκίνητα.
Για τις πινακίδες που ορίζουν τα όρια της πόλης και του Δήμου, αρμόδιος νομίζω είναι ο δεύτερος, για τις άλλες η τροχαία σε συνεργασία με το Δήμο; Η Νομαρχία; Η περιφέρεια;
Ας μην αρχίσουμε να αποποιούμαστε ευθύνες και να πετάμε το μπαλάκι ο ένας στον άλλο.
Εδώ και καιρό παραπονιούνται γνωστοί και φίλοι μου που έρχονται να μας επισκεφτούν απ' όλη την Ελλάδα, και ειδικά αυτοί που έρχονται πρώτη φορά στο Δίστομο, ότι δεν υπάρχουν πινακίδες που να οδηγούν εδώ .
Και να πω ότι είναι κανένα ασήμαντο μέρος που δεν έχει επισκεψιμότητα όπως μερικά άσημα χωριουδάκια, τότε θα λέγαμε χονδρικά ακολούθα τον δρόμο που οδηγεί στο τάδε μέρος και στρίψε αριστερά η δεξιά, πράγμα το οποίο αναγκαζόμαστε να κάνουμε και τώρα.

Κυριακή, 13 Απριλίου 2008

Φωτογραφικό άλμπουμ3-Εικόνες του παρελθόντος απ' το Δίστομο












Οι φωτογραφίες που βρήκα είναι πάλι οικογενειακές και οι περισσότερες πάλι απ την οδό Ιωάννη Μπάρλου
Στην πρώτη και ανοιξιάτικη φωτογραφία, απεικονίζεται η μητέρα μου με μιά φίλη της σε μια μαθητική ανοιξιάτικη βόλτα
Η δεύτερη είναι πάλι Πάσχα στους παραδοσιακούς λάκκους. Φαίνεται ο κόσμος στο βάθος και οι βόλτες των μικρών παιδιών όπως γίνεται και σήμερα λόγω πολυκοσμίας των ημερών. Ο νεαρός που φαίνεται είναι ο Δημήτρης Καΐλης, αδερφός της μητέρας μου.
Η τρίτη φωτογραφία είναι πρίν την σφαγή, και η παλαιότερη του σημερινού άλμπουμ, είναι ο μικρός Λουκάς Καΐλης, το πρώτο παιδί της γιαγιάς μου Αθανασίας Καΐλη. Το παιδί αυτό πέθανε αμέσως μετά τη σφαγή από την ταλαιπωρία και το σοκ.
Στην τέταρτη φαίνονται Διστομίτισσες στον Κούκκο, το μικρό βουνό που στις παρυφές του βρίσκεται η οδός Ιωάννου Μπάρλου, οπού και κατοικούν οι γειτόνισσες και φίλες που απεικονίζονται σε ανοιξιάτικο φόντο.
Στην Πέμπτη είναι η οικογένεια του Αθανασίου Καΐλη του Παππού μου. Από αριστερά η μικρή Λουκία, η Ιωάννα, ο Δημήτρης και η μητέρα μου Βασιλική.



θα αναφερθούμε αναλυτικά στον Λουκά Μπάρλο που ήταν ο πρώτος των γνωστών αδερφών Μπάρλου που εκμεταλλεύτηκε τον βωξίτη στην περιοχή και όχι μόνο.



Πέμπτη, 10 Απριλίου 2008

Σπασμένες λάμπες-χώρος αφύλαχτος μόλις λίγα μέτρα απ' το Δημαρχείο





Πάνε τώρα κάμποσα χρόνια που αυτός ο ιερός χώρος μεταξύ του Αρχαιολογικού μουσείου( Πρώην Δημοτικό σχολείο Διστόμου. Έτος ιδρύσεως 1901 ) και του Πνευματικού κέντρου, όπως θέλουν να το ονομάζουν οι αρχές, ( Πρώην Δημοτικό σχολείο Δανιήλ Γαμβρίλη και Γεωργίου Μπάρλου ) , έχει μετατραπεί σε αφύλαχτο παιδότοπο.
Να θυμίσω εδώ ότι στον χώρο αυτό εκτελέστηκαν την μέρα της σφαγής 12 παλικάρια. Σε ένα χώρο μάλιστα που βρίσκεται λίγα μόλις μέτρα απ' το Δημαρχείο.
Επίσης να επισημάνω ότι στον αύλειο αυτόν χώρο μεταξύ των δύο ιστορικών κτιρίων φυλάσσονται αρχαιολογικά ευρήματα και υπάρχουν και κάμερες που καταγράφουν κάθε ύποπτη κίνηση.
Παρόλα αυτά όμως γίνονται ζημιές σε καθημερινή βάση με κυριότερες, από πλευράς αισθητικής, το σπάσιμο των λαμπών όπως βλέπεται στις φωτογραφίες.
Γνωστά - άγνωστα παιδιά που παίζουν σε καθημερινή βάση εκεί δεν γίνονται αντιληπτά απ' τους αρμόδιους; Καταρχήν το ένα τμήμα είναι σήμερα ''Μουσείο θυμάτων ναζισμού'' με δημοτικό υπάλληλο απασχολούμενο εκεί.
Δεν ζητάω να γίνουν οι αρμόδιοι εκεί χωροφύλακες, ούτε να κυνηγούν τα παιδιά σε καθημερινή βάση. Τι πιο απλό όμως απ' το να έρθουν σε επαφή με τους γονείς και να τους ενημερώσουν; Κοινωνία μικρή είμαστε, ξέρουμε ποια παιδιά είναι. Η πιο απλά να ενημερώσουν την αστυνομία που τώρα ήρθε στο Δίστομο απ' την Παραλία Διστόμου όπου έδρευε. Μια- δύο φορές να έρθει η Αστυνομία και να προειδοποιήσει παιδιά και γονείς νομίζω θα λυθεί το πρόβλημα. Στο κάτω-κάτω ένας λόγος που εξελέγησαν απ' τον λαό είναι κι αυτός, αλλιώς αν δεν μπορούν να κάνουν την δουλεία τους να παραιτηθούν.
Στο σημείο όμως αυτό μου γεννιέται μια απορία. Γιατί την περίοδο των εκδηλώσεων για την επέτειο της σφαγής είναι όλες οι λάμπες στην θέση τους και δεν κουνιέται φύλο; Μόνο τότε μπορούμε και αγαπάμε το Δίστομο; Μήπως γιατί εκείνες τις ημέρες έρχονται οι ''επίσημοι'' και θέλουν να δείξουμε καλή εικόνα; Οι πολιτικοί της Βοιωτίας που δεν κάνουν ούτε καν τον κόπο να ανέβουν το Μαυσωλείο με τα πόδια, πάρα με τα πολυτελή αυτοκίνητά τους και κορνάρουν με απολίτιστο τρόπο στον κόσμο που κατεβαίνει κάτω πεζός για να προλάβουν να δεξιωθούν τα χαβιάρια και τα ακριβά κρέατα και χαλάν την πομπή; Γι αυτούς αλλάζετε τις λάμπες κάθε 10 Ιουνίου; Και τον υπόλοιπο χρόνο που είναι; Εμείς που ζούμε κάθε μέρα εδώ δεν έχουμε δικαίωμα να δούμε τον χώρο περιποιημένο;
Το ίδιο γίνεται και με τους γλόμπους που βρίσκονται στον δρόμο του Μαυσωλείου, όπου δεν υπάρχει ούτε ένα καλάθι σκουπιδιών!
Στα Καλάβρυτα υπάρχει φύλακας εκεί στον ιερό χώρο του Μαυσωλείου.
Θυμάμαι ακόμη και στο Ηρώο μπροστά στο Δημαρχείο, υπήρχε παλιά αλυσίδα που εμπόδιζε την επαφή με το μάρμαρο. Τώρα δεν υπάρχει και βλέπεις μικρά παιδιά να το κλοτσούν και να σημαδεύεται το μάρμαρο απ' τις πατημασιές τους, κι όλα αυτά σε άμεση οπτική επαφή με τα γραφεία του Δήμου.
Υπομονή λοιπόν μέχρι της 10 Ιουνίου να δούμε τον αύλειο χώρο φωτισμένο.
Μέχρι τότε πεφωτισμένοι να είναι οι αρμόδιοι!!

Τρίτη, 8 Απριλίου 2008

''Ελλαδογραφία''-Ένα τραγούδι απ' τον δίσκο ''ΤΑ ΠΑΡΑΛΟΓΑ'' Του Μάνου Χατζιδάκι. ( Με αναφορά στο Δίστομο )


Για να μαθαίνουν οι νεώτεροι και αυτοί που θα έπρεπε να ενημέρωναν τους νεώτερους.
Ένας μεγάλος Έλληνας ποιητής, ο Νίκος Γκάτσος κι ένας μεγάλος Έλληνας συνθέτης, ο Μάνος Χατζιδάκις στον δίσκο ''Τα παράλογα'' σε μία απ' τις πολλές συνεργασίες τους-ευτυχώς για μας-έγραψαν το τραγούδι ''Ελλαδογραφία'', όπου αναφέρεται το Δίστομο και τα Καλάβρυτα και συγκεκριμένα οι κάτοικοι αυτών των ιστορικών Κωμοπόλεων που έχυσαν τόσο αίμα γι' αυτόν τον τόπο.
Έχω αναρτήσει ήδη τους στίχους απ' το ''δόλιο Δίστομο'' του καταγώμενου από την Αράχοβα, Σακελλαρίου απ' την Αμερική και τμήμα απ' το ποίημα του μεγάλου επίσης Νίκου Καββαδία, μελοποιημένο απ' τον Θάνο Μικρούτσικο, ''federico Garcia Lorka'', με αναφορά επίσης στο Δίστομο, υπάρχει και το mp3, όπως και στο τραγούδι ''Το δόλιο Δίστομο''.
Αυτό κυκλοφόρησε στο κλασσικό πλέον άλμπουμ '' Σταυρός του νότου'' και σε μια νεώτερη εκδοχή στο άλμπουμ ''Γραμμές των οριζόντων'' απ' όπου και το mp3
Στο δίσκο ''Τα παράλογα'' λοιπόν, το τραγούδι ''Ελλαδογραφία'' τραγουδά ο μέγιστος Μίκης Θεοδωράκης που συμμετέχει σ' αυτόν τον δίσκο.
Καλό θα είναι να ενημέρωνε κάποιος απ' αυτούς που θέλουν να εμπλέκονται στα κοινά, είτε πολιτικά είτε πολιτιστικά είναι αυτά!!

Δευτέρα, 7 Απριλίου 2008

Διστομίτες Δημοτικοί τραγουδιστές με δισκογραφία



ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ

Ένα άγνωστο πάλι θέμα για τους νεώτερους είναι οι Διστομίτες καλλιτέχνες που πρόσφεραν στην παράδοση με την γλυκιά φωνή τους.
Δυστυχώς δεν μπορώ να έχω φωτογραφίες όλων τώρα, αργότερα όμως θα αναρτήσω αν βοηθήσουν και οι συγγενείς τους, φωτογραφίες και ηχογραφήσεις τους.
Ας ξεκινήσω απ' τον γηραιότερο τον Θεμιστοκλή Παπαϊωάννου ή Κατσαμπίνη που είναι και Παππούς μου. Πέθανε πριν από τέσσερα περίπου χρόνια σε ηλικία 93 χρονών.
Ξεκίνησε να τραγουδά από πολύ μικρός τα τραγούδια του τόπου του. Φωνή κυματιστή με διάνθισμα και τσάκισμα με μεγάλη έκταση. Δυστυχώς όμως ο θάνατος του ανιψιού του Παπαϊωάννου Νικολάου, πιλότου της πολεμικής αεροπορίας, καθώς και κάποιες αλλαγές στα επαγγελματικά του Διστόμου, που γινόταν μεταλλευτική περιοχή, τον έκαναν να σταματήσει νωρίς τόσο το τραγούδι, όσο και την δισκογραφία.
Ο ίδιος μου έλεγε ότι έπρεπε να φύγει απ' το Δίστομο και να εγκατασταθεί στην Αθήνα για να ηχογραφεί τα τραγούδια του. Έχω στα χέρια μου τα τηλεγραφήματα της Columbia που τον καλούσαν να κατέβει και να συνεχίσει τις ηχογραφήσεις. Δεν ήθελε όμως γιατί δισκογραφικά ξεκίνησε σε ηλικία 40 χρόνων και είχε τρία παιδιά

Κυριακή, 6 Απριλίου 2008

Φωτογραφικό άλμπουμ 2-Εικόνες του παρελθόντος απ' το Δίστομο.









































Όπως είπα θα δημοσιεύω όσες φωτογραφίες έχω και μπορώ απ' το παρελθόν του Διστόμου.
Άλλες τις έχω στα χέρια μου γιατί πρόκειται για συγγενικά πρόσωπα προγονικά μου, κι άλλες τις έχω βρει ή μου τις έχουν δώσει άλλοι.
Θα περιγράψω μόνο όσες ξέρω. Τα πρόσωπα που απεικονίζονται και την τοποθεσία.
Η πρώτη κατά σειρά φώτο είναι πριν την δεκαετία του 40, τραβηγμένη απο ψηλά απεικονίζεται το διάσελο και ο δρόμος που οδηγεί στον Διστομιτικό γιαλό, στην Παραλία Διστόμου. Η Φωτογραφία είναι τραβηγμένη χειμώνα και διακρίνεται ο πάγος και το χιόνι που αχνοφαίνεται.
Στην δεύτερη φωτογραφία απεικονίζονται Διστομίτισσες ντυμένες με την τοπική Ρουμελιώτικη φορεσιά. Άγνωστο ποιές είναι.

Παρασκευή, 4 Απριλίου 2008

ΕΝΕΠΙΓΡΑΦΟ ΒΑΘΡΟ ΑΝΔΡΙΑΝΤΑ ΤΟΥ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΑ ΓΑΛΛΙΗΝΟΥ
























Τον περασμένο Απρίλιο διενεργήθηκε, στην περιοχή του αρχαίου Κάστρου Διστόμου, σωστική ανασκαφή από κλιμάκιο της Ι' Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων Δελφών ( Ι' ΕΠΚΑ ).
Σε κτήριο της ύστερης ρωμαιοκρατίας το οποίο ήλθε στο φως, ανακαλύφθηκε εντοιχισμένο ενεπίγραφο βάθρο αγάλματος του Γαλλιηνού, << συναυτοκράτορος >> του πατέρα του, Βαλεριανού, από το 235 μ.χ, και διαδόχου του από το 260, όταν ο Βαλέριος συνελήφθη από τους Πέρσες και πέθανε στην αιχμαλωσία.
Η επιγραφή πιθανότατα χρονολογείται από το 267 μ,χ -οπότε έγινε η εκστρατεία του Γαλλιηνού στην Ελλάδα εναντίων των Γότθων επιδρομέων- και πάντως πριν από το 268 μ.χ, έτος δολοφονίας του Γαλλιηνού στην Ιταλία από τον τον στρατό του.
Ο θάνατος του αυτοκράτορα εξηγεί, ίσως, την απομάκρυνση του ανδριάντα από την αρχική του θέση. Το άγαλμα , όμως, είναι πιθανό να καταστράφηκε σε κάποια επιδρομή των Γότθων ή των Ερούλων, οι οποίοι εκείνη την εποχή μάστιζαν την Ελλάδα.
Η επιγραφή μνημονεύει πρώτο το όνομα του Γαλλιηνού < ΓΑΛΛΙΑΝΟΝ > και μετά εκείνο του πατέρα του. Ακολουθεί το όνομα Αυρηλίου Νεικηφόρου, άρχοντος της πόλης Αμβρύσσου ( πόλη της Φωκίδας, στον Παρνασσό, στη θέση του σημερινού Διστόμου ), στην οποία τελούντο γυμνικοί και ιππικοί αγώνες. Ένας από τους
<< επιμελητάς >> οι οποίοι μνημονεύονται στην επιγραφή, μετά το όνομα του άρχοντα , είναι ο Αυρήλιος Θεαγένης, γνωστός από τη νίκη του στο << στάδιον παίδων >> ( αγώνας με ευρύ κύκλο συμμετοχών ) λίγο μετά το 212 μ.χ ( Inscr. Graecarium ΙΧ , i. II, Phokis, 12 ).
Η επιγραφή στο βάθρο του ανδριάντα του Γαλλιηνού , ο οποίος μας σώζει, όπως γίνεται σαφές, τα ονόματα των διοργανωτών και των νικητών αγώνων, σώζει και το όνομα του
<< επιμελητεύοντος >> Αυρηλίου Αντέρωτος, ο οποίος εμφανίζεται ως ο πατέρας του Θεαγένους.
Στην παλαιότερη επιγραφή παραλειπόταν το πατρώνυμο του Θεαγένους κι έτσι δεν μπορούμε να γνωρίζουμε ότι ο πατέρας του ήταν εκείνος που είχε την διαχείριση των οικονομικών και των βραβείων του << αγώνος >>.
Σε μικρή απόσταση από την επιγραφή βρέθηκε ένας μεγάλος ακανόνιστος λίθος, με σημεία επεξεργασίας για ομαλοποίηση και στήριγμα σε τοιχοποιία, ο οποίος παρουσιάζει μια επιφάνεια με διαστάσεις όχι μεγαλύτερες εκείνες του ανώτερου τμήματος του βάρθου ( 0,44 Χ 0,41 μ. ). Πιστεύουμε ότι αυτό πρέπει να είναι ό,τι απέμεινε από τον ανδριάντα του Γαλλιηνού-έστω κι αν δεν σώζει ουδεμία πλαστική επιφάνεια.
Ευχαριστούμε θερμά τον κύριο Σωτήρη Ραπτόπουλο, αρχαιόλογο ( Ι' ΕΠΚΑ ), για την ευγενή παραχώρηση του παρόντος υλικού
Το υλικό πάρθηκε και αντιγράφτηκε για την ιστοσελίδα μας, από το αρχαιολογικό περιοδικό Corpus.

Ο αρχαιολόγος Παπαχατζής που έχει μεριμνήσει και σχολιάσει, με παραπομπές πηγών, το έργο του περιηγητή Παυσανία, στο έργο του
<< ΠΑΥΣΑΝΙΟΥ ΕΛΛΑΔΟΣ ΠΕΡΙΗΓΗΣΙΣ >>, κάνει λόγω και παραπέμπει στις πηγές του και μία άλλη επιγραφή, πάλι από την Ρωμαϊκή εποχή, με ονόματα νικητών, προς τιμήν άλλου αυτοκράτορα της πόλης αυτή τη φορά.
Θα δημοσιευθεί σύντομα.
Το σημείο που βρέθηκε η επιγραφή είναι το οικόπεδο του Ι.Δημάκα στις παρυφές του Κάστρου.
Ευχαριστώ πολύ την αρχαιολόγο Άννα Λουκίδου για την πολύτιμη βοήθεια που προσέφερε.

Ντοπιολαλιά-Ένα Αρχαιοελληνικό κατάλοιπο




Λόγω των συχνών επιδρομών αλλά και στρατιωτικών κατοχών από τους Ρωμαίους, τους Φράγκους μέχρι και τους Τούρκους πολλές λέξεις δημιουργήθηκαν και ονόματα τοποθεσιών τροποποιήθηκαν. Το ίδιο το όνομα της πόλης μετετράπη από ΑΜΒΡΥΣΣΟΣ σε ΔΙΣΤΟΜΟ. Ιστορικά δεν αναφέρεται καμμία Σλαβική ή Αρβανίτικη επιρροή και έτσι δεν συναντώνται αντίστοιχες μετατροπές ονομασιών σε περιοχές όπως Αράχοβα
(-οβα:Σλαβική κατάληξη).
Υπάρχουν πολλοί τοπικοί γλωσσικοί ιδιωματισμοί αλλά και ιδιαίτεροι τρόποι προφοράς με χαρακτηριστικότερα την συντόμευση ονομάτων (Χαρλάμ'ς αντί Χαράλαμπος) το κόψιμο των καταλήξεων και ο συμφυρμός των φωνηέντων (σπιτ' αντί σπίτι, χωράφ' αντί χωράφι). Αντίθετα συνήθως διατηρείται όταν συνοδεύεται από κτητική αντωνυμία (το χωράφι μ', το σπίτι σ', αλλά και ο πατέρα μ').


Μερικές φορές συναντάται και αλλαγή γένους (ο τζάκης αντί το τζάκι ).
Παράλληλα αναπτύχθηκαν πολλές παρωνυμίες (παρατσούκλια) για τα οποία θα μιλήσουμε σε άλλη ενότητα αντί για επώνυμα, που χαρακτηρίζουν ολόκληρες οικογένειες και διατηρήθηκαν για αρκετές γενιές μέχρι και σήμερα .Οι Διστομίτες γλωσσικά έχουν τους φθογγισμούς και τις κλίσεις της Ρουμελιώτικης διαλέκτου (γλώσσα Μακρυγιάννη), αλλά έχουν κρατήσει και τις δικές τους λέξεις. Δεν είναι λίγες αυτές που το πλούσιο λεξιλόγιο του ρουμελιώτικου λαού δημιούργησε και αρκετές από αυτές έχουν αρχαία καταγωγή λόγω και της Δωρικής προέλευσης των Διστομιτών:Επίσης υπήρχε στούς πολύ παλιούς Διστομίτες το φαινόμενο του τσιτακισμού. παλιόστσ(υ)λο αντί για παλιόσκυλο (τσ)=κ αλλα σε ορισμένες λέξεις. Οι γεροντότεροι ακόμη χρησιμοποιούν τον παλαιότερο παρατατικό, ειδικά στην μέση φωνή. Τούτος (αντί γι αυτός) καθέταν αυτού, αντί για καθόταν. Ο Γιάνν(η)ς ερχέταν απ'τον γιαλό, αντί για ερχόταν. χάμω=κάτω, αρχαίο χαμαί. δώθε, κείθε, πούθε επιρρήματα. (Σύγκρινε πόθεν έσχες).
Ενδεικτικές λέξεις και εκφράσεις
αφουγκράζομ(αι) = ακούω από+ακρόαση. Παραστιά = δίπλα στην φωτιά στο τζάκι παρά+εστία ,αρμακάς = πέτρινο τειχίο αρχ.λέξη αρμός, νίβομαι, νίψ(ου) - προστακτική (από το νίπτομαι), κολλάω τ(η)ν (α)σκάλα και αρποκολλιέμαι. Περίφραση για το ανεβαίνω, προβάτα (προστακτική) = περπάτα προ+βαίνω, τήρα = κοίτα παρατηρώ - παρατήρηση και τα παραγωγά της, σύρε = πήγαινε, ηύρα = αντί για βρήκα, γιαλός = παραλία, θάλασσα (παρα θιν'αλός), απ(ι)στομιέμαι = πέφτω απίστομα (ανάποδα)+πίπτω, μπηχτοκέφαλα επίρρημα = πέφτω με το κεφάλι πίγνημι(μπήχνω)+κεφαλή, κανείν αντί για την αιτιατική κανέναν (αρχαϊκός δυικός τύπος της δωρικής διαλέκτου), τίνος χρησιμοποιείται η αρχαία ερωτηματική αντωνυμία (τίνος είσαι); φροματάω = αγριεύομαι, αλαλάζω, αυτού (επίρρημα) = εκεί είναι πιο ειδικό δεικτικό επίρρημα, γιατί δηλώνει και τόπο ακόμη,(συχνά στον Θουκυδίδη), λοβός = χαζός-ανόητος (παράβαλε λοβοτομή), ξαργού = επίτηδες (εξ έργου), μαργώνω = κρυώνω (αρχαίο ρήμα μάργνυμι), δραίμω = τρέχω γρήγορα, φεύγω (αρχαίο ρήμα θέομαι με β'αόριστο έδραμον), μανάρια = πρόβατα ( απ' το αμνός - ομνάριον-μανάρι. Συναντάται και αλλού) τσουράπ(ι) = κάλτσα, βρωμοταρεύω = μαζεύομαι, κάθομαι ήσυχος (δωρικό τάρας=ησυχία, γαλήνη, ειρήνη)


Και άλλα πάμπολλα παραδείγματα που θα αναφερθούν εκτενέστερα παρακάτω.

*Ευχαριστώ τον Δημήτρη Μορόγιαννη τον συμπατριώτη μου για την συνεργασία μας στο θέμα αυτό

Πέμπτη, 3 Απριλίου 2008

Φωτογραφικό άλμπουμ-Εικόνες του παρελθόντος απ' το Δίστομο






























Φωτογραφίες παλιές απ' το Δίστομο. Θα έρθει στα έρθει στα χέρια μου και η πιο παλιά απ' τα εγκαίνια του Δημοτικού Σχολείου αρρένων απ' το 1901

( Νυν Αρχαιολογικό Μουσείο Διστόμου ). Εδώ η χρονολογική σειρά είναι τυχαία.

Η πρώτη φώτο είναι απ' το Μπάρλειο Λύκειο Διστόμου. Πρέπει να είναι απ' τα πρώτα χρόνια της ίδρυσής του γύρω στα 1964-65.

Η δεύτερη κατά σειρά φώτο είναι η σχολική χρονιά 1961-62 κάποιας τάξης του Λυκείου Αράχοβας. Δεν είχε ακόμη ιδρυθεί το Μπάρλειο Λύκειο στο Δίστομο. Ωστόσο την ανέβασα γιατί τα πιο πολλά παιδιά που απεικονίζονται είναι απ' το Δίστομο.

Η τρίτη είναι από σχολική εκδρομή. Διακρίνεται πηγαδάκι-παρέα από Διστομίτισσες.

Η τέταρτη απ' την γειτονιά που είναι σήμερα η οδός ''Ιωάννου Μπάρλου'', έξω απο την οικία του Αθανασίου Καΐλη 1957.

Η πέμπτη στην ίδια ακριβώς τοποθεσία από πασχαλινό γλέντι στα τέλη του -50 αρχές -60.

Η έκτη απο την Παραλία Διστόμου. Είναι στην σκάλα φορτώσεως της Εταιρείας ''Ελληνικοί βωξίται Ελικώνος Γ.Λ.ΜΠΑΡΛΟΣ'' με τα τότε μέσα όπως σπάζανε τον βωξίτη. ( Θα μιλήσουμε εκτενέστερα για την ιστορία των μεταλλείων στο Δίστομο και για την ιστορική οικογένεια Μπάρλου ).

Η έβδομη και η παλαιότερη-φαίνεται άλλωστε-από την ''Πλατεία Ηρώων'' ( Πρώην πλατεία Ρούσβελτ ) ή αλλιώς ''Πάνω πλατεία'', και φαίνονται παιδιά μετά από κάποιον γάμο; ή από κάποια οικονομική βοήθεια του Ερυθρού Σταυρού; Οι επισκέψεις συνεχίζονταν λόγω της σφαγής. Θα ακολουθήσουν πολλές άλλες φωτογραφίες στο επόμενο άρθρο.

Ένα τραγούδι για τον Αργύρη





























Όλοι μας ξέρουμε για την ταινία ''Ένα τραγούδι για τον Αργύρη'', μια ταινία-ντοκιμαντέρ αριστούργημα καλογυρισμένη και σημαντική που βγάζει στην επιφάνεια συναισθήματα ανθρωπιάς, όχι μόνο στους Διστομίτες, αλλά σ' όλους τους ανθρώπους.
Άλλωστε η ταινία, πέρα απ' τα βραβεία που έχει σαρώσει, έχει γίνει ανάρπαστη και στα video club όπου κυκλοφορεί τους τελευταίους μήνες.
Ο Αργύρης Σφουντούρης είναι κι αυτός μία απ' τις μεγαλύτερες προσωπικότητες που έχει βγάλει το Δίστομο και γενικότερα η Ελλάδα.
Παιδί κι αυτός της αποτρόπαιας σφαγής του Διστόμου, όπως και πολλοί άλλοι Διστομίτες, μεγάλωσε χωρίς τους γονείς του και μεγαλούργησε προσφέροντας την ζωή του στην επιστήμη για το καλό της ανθρωπότητας.
Μεγάλος είναι κι ο αγώνας του για την δικαίωση του Διστόμου και συγκλονιστικές οι έρευνες του σχετικά με το Γερμανικό Κράτος και την στάση του απέναντι στο έγκλημα που διέπραξε στο Δίστομο.
Ο Αργύρης Σφουντούρης επισκέπτεται συχνά τη γενέτειρά του και έχει προσφέρει πολλά.
Συγχαρητήρια σ' αυτόν τον μεγάλο άνθρωπο και στον σκηνοθέτη της ταινίας τον Stefan Haupt που τον γνωρίσαμε από κοντά όλοι οι Διστομίτες στην προβολή της ταινίας στον χώρο του Πνευματικού Κέντρου στο Δίστομο το βράδυ της 9 Ιουνίου 2007, υπάρχει και σχετική συνεντευξή του καθώς και πλάνα απ' την υπέροχη βραδιά στα extras του dvd.
Όσοι δεν έχουν δει την ταινία να σπεύσουν να το κάνουν.

Federico Garcia Lorka

Get this widget | Track details | eSnips Social DNA

Τετάρτη, 2 Απριλίου 2008

Το δόλιο Δίστομο-Σπάνιο Δημοτικό τραγούδι ηχογραφημένο στην Αμερική.

Ακούστε ένα ανατριχιαστικό τραγούδι για το Δίστομο. Τραγουδά ο Σταύρος Καλούμενος
Στο όνομα του Αντώνη Σακελλαρίου,που παίζει με την ορχήστρα του.Standard,F-9015.
Ο Αντώνης Σακελλαρίου, ήταν από την Αράχωβα.
Έφυγε για τις ΗΠΑ σαν μετανάστης σε παιδική ηλικία. Στην συνέχεια, δουλεύοντας σε διάφορα μαγαζιά με ορχήστρες σε δύσκολα πόστα ( Λάτζα και άλλες σκληρές δουλειές ), έμαθε μουσική εμπειρικά, και κατέληξε να διαπρέψει και να γίνει διευθυντής ορχήστρας.


Πουλάκια ταξιδιάρικα πάρτε με στα φτερά σας
και πάμε στην Αράχοβα στης Λιβαδειάς τα μέρη

Τρίτη, 1 Απριλίου 2008

Δανιήλ Γαμβρίλης -Φωτογραφικό άλμπουμ




















Φωτογραφίες ντοκουμέντο από την ζωή του Δανιήλ Γαμβρίλη. Η δεύτερη η έκτη η έβδομη και η όγδοη φώτο είναι απο το Δίστομο, απ' το πατρικό του σπίτι και απ' τα εγκαίνια του Δημοτικού σχολείου (νυν πνευματικό κέντρο ).
Η πέμπτη Φώτο είναι η εκκλησία Άγιος Νικόλαος Σικάγου.