από τον
πολιτικό μηχανικό Θεόδωρο Κ. Παπαϊωάννου
Είναι
απαράδεκτη η καθυστέρηση έκδοσης της
υπουργικής απόφασης λειτουργίας των Επιτροπών Αρχιτεκτονικού Ελέγχου (ΕΠΑΕ) και
των Συμβουλίων Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος (ΣΧΟΠ). Από το 2010 συσσωρεύονται
στις Πολεοδομίες αιτήσεις και εκκρεμείς υποθέσεις παραμένουν . ΕΠΑΕ
είναι η επιτροπή που εξέταζε ως
τις 31 Δεκεμβρίου 2010 ορισμένες από το νόμο περιπτώσεις νέων
οικοδομών ή υφισταμένων κτιρίων.
Κατά τον Γενικό Οικοδομικό
Κανονισμό (ΓΟΚ) την συνέθεταν
ένας υπάλληλος της Πολεοδομίας
της νομαρχιακής αυτοδιοίκησης ορισμένος από τον τότε νομάρχη ως πρόεδρός της ,
ένας εκπρόσωπος του συλλόγου
Αρχιτεκτόνων και από ένας εκπρόσωπος
του ΤΕΕ και της ΤΕΔΚ Όμως από 1.1 .
2011 με τον «Καλλικράτη» έπαψε να λειτουργεί γιατί δεν προβλέφθηκε η παράταση λειτουργίας της. Έκτοτε
υποβάλλονται και πρωτοκολλούνται
νέοι φάκελοι αλλά οι υπάλληλοι δεν ξέρουν
ακόμη και ύστερα από δύο μήνες
πού να τους διαβιβάσουν προς
εξέταση . Λέγεται ότι τις
επόμενες ημέρες το υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής
(ΥΠΕΚΑ), θα εκδώσει εγκύκλιο, που θα
λύνει – προς το παρόν – το πρόβλημα και
θα αναφέρεται στη λειτουργία των ΕΠΑΕ και των ΣΧΟΠ. Στην
(εκ των ενόντων και υπό την πίεση
των πραγμάτων ) εγκύκλιό του, το ΥΠΕΚΑ
αναμένεται να παρατείνει τη λειτουργία των ΕΠΑΕ και των ΣΧΟΠ με τη
σημερινή τους μορφή (ως τις 31.12.10 υπάγονταν στις νομαρχίες), μέχρι τον
ορισμό νέων. Πάντα κατά πληροφορίες
τα ΣΧΟΠ αναμένεται να υπαχθούν
στους δήμους , ενώ οι ΕΠΑΕ στις περιφέρειες .
Έχω την γνώμη ότι οι ΕΠΑΕ πρέπει να μείνουν στα περιφερειακά
διαμερίσματα (τέως Νομαρχίες) και όχι να πάνε στην πρωτεύουσα της περιφέρειας.
Αναλογισθείτε την ταλαιπωρία μηχανικού
από την Κάρυστο για να πάει στη
Λαμία ενώ μέχρι τώρα αντιμετώπιζε το ζήτημα στη Χαλκίδα. Αξίζει να σημειωθεί ότι η μη λειτουργία των
δύο αυτών οργάνων έχει πλήξει άμεσα τον τομέα της οικοδομής, διότι στον
«Καλλικράτη» δεν προβλέφθηκε καμία διαδικασία συγκρότησης επιτροπών, όπως η
ΕΠΑΕ, το ΣΧΟΠ. Διαπιστώνω -όπως παρακάτω θα καταδείξω –άλλο ένα κενό νόμου
που πρέπει να αποκατασταθεί άμεσα.
Αφορά την αρμοδιότητα της κύρωσης πράξης εφαρμογής (π. ε) πολεοδομικής
μελέτης
( ήτοι:
ρυμοτόμηση-τακτοποίηση-προσκύρωση-πράξη αναλογισμού αποζημίωσης) και τη
διόρθωση κυρωμένων (π. ε). Ως γνωστό με
το Φ.Ε.Κ.87/Α’/7-10-2010, του Ν.3852/10 του «Καλλικράτη», ανασχεδιάστηκαν και ανακατανεμήθηκαν συνολικά οι αρμοδιότητες μεταξύ Αυτοδιοίκησης και Αποκεντρωμένης Διοίκησης . Σύμφωνα με αυτό η κύρωση( π. ε) πολεοδομικής
μελέτης του άρθρου 12 του Ν.1337/83 (καθώς επίσης και η αντίστοιχη απόφαση για
διόρθωσή της) θα ασκείται από την Αιρετή Περιφέρεια (άρθρ. 186, παρ. ΙΙ, ΣΤ αρ.
40). Όμως στο άρθρο 280 παρ. ΙΙ αρ. 18 πιο κάτω αναφέρεται η κύρωση (π. ε) ως
αρμοδιότητα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης.
Υπάρχει όμως και συνέχεια: στο Φ.Ε.Κ.τ182/Α’/14-10-2010, του Ν.3889/10,
στο άρθρ. 30 παρ. 2.α), καταργείται η περίπτωση
18 της παρ. ΙΙ του άρθρ. 280 του Ν.3852/10.
Αφαιρούμενη λοιπόν η αρμοδιότητα
από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση παραμένει στην αρμοδιότητα της Αιρετής
Περιφέρειας. Τον τραγέλαφο
συμπληρώνει το άρθρο 51 και η παρ. 3.β.
του Ν.3905/10 (Φ.Ε.Κ.219/Α’/23-12-2010) περί «ενίσχυσης και ανάπτυξης της
κινηματογραφικής τέχνης και άλλες διατάξεις» . Εκεί
απαλείφεται η αρμοδιότητα υπ’ αρ. 40 της παραγράφου ΙΙ,ΣΤ του άρθρου 186
του Ν. 3852/10 (Φ.Ε.Κ. 87 Α’) . Συνεπώς σήμερα, ως προς
την κύρωση (π. ε) πολεοδομικής
μελέτης και τη διόρθωση κυρωμένων (π. ε) υπάρχει προς επίλυση νομικό πρόβλημα
για την αποφυγή συγχύσεων και παρερμηνειών. Ως αποτέλεσμα της επαγγελματικής
μου δραστηριότητας , κατέγραψα επείγοντα
ζητήματα για τα οποία οι 13
περιφερειάρχες -αν δεν το έκαναν- πρέπει να πιέσουν έντονα την κυρία
Μπιρμπίλη. Πίσω όμως από την πανελλήνια
διάσταση αυτών των ζητημάτων δεν μπορεί να κρυφτεί η κρατούσα σύγχυση στις
βοιωτικές υπηρεσίες που χρεώνεται προσωπικά ο αντιπεριφερειάρχης κ. Μουλκιώτης
. Διαλύουν όμως την σύγχυση στο μέτρο
του εφικτού οι υπάλληλοι που επικοινωνούν με συναδέλφους τους σε άλλες
πρώην νομαρχίες και το ΥΠΕΚΑ .
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου