Δευτέρα 28 Νοεμβρίου 2016

Ευχαριστήρια Επιστολή, και η Απόφαση του Δήμου Διστόμου Αράχωβας Αντίκυρας, που ''θέτει φραγμούς στην εγκατάσταση 4 τεραστίων διαστάσεων ανεμογεννητριών στον λόφο Κούκκος Διστόμου.''

 Tων Ειρήνης Καστρίτη και Λουκά Καστρίτη

 Η απόφαση για τις ανεμογεννήτριες που:
- Ακυρώνει την πιο κοντινή στα σπίτια

- Περιορίζει τις άλλες που ρυπαίνουν αισθητικά

-Όλη η εισήγηση, όλη η απόφαση

Με ικανοποίηση υποδεχθήκαμε την απόφαση του Έκτακτου Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Διστόμου Αράχωβας Αντίκυρας  με την οποία θέτει φραγμούς στην εγκατάσταση  4 τεραστίων διαστάσεων ανεμογεννητριών στον λόφο Κούκκο, στην περιοχή πάνω από τον Αγιο Μηνά
Απόφαση που ελήφθη με αφορμή την καταγγελία που είχαμε κάνει προς τον Δήμο και την Εισαγγελία Λιβαδειάς, και την οποία έχουν ήδη υπογράψει πάνω από 250 κάτοικοι του Διστόμου οι οποίοι θίγονται από τα συγκεκριμένα αιολικά πάρκα πάνω από τα σπίτια μας αλλά και σε ''απόσταση αναπνοής'' από το χωριό και ειδικότερα το Μαυσωλείο, ιερό τόπο προσκυνήματος χιλιάδων επισκεπτών κάθε έτος!
Οι αποφάσεις που ελήφθησαν - και οι οποίες μας κοινοποιήθηκαν επισήμως - εστάλησαν ήδη από το Δήμο προς τις αρμόδιες αρχές για τα περαιτέρω προβλέπουν τα εξής:


  • ΠΡΩΤΟΝ :Τη διακοπή των εργασιών για την εγκατάσταση του αιολικού πάρκου στην περιοχή ΚΟΥΚΚΟΣ του Διστόμου
  • ΔΕΥΤΕΡΟΝ : Την ακύρωση της εγκατάστασης των ανεμογεννητριών που βρίσκονται πολύ κοντά σε οικίες (αν και μεμονωμένες) και σε χαρακτηρισμένη περιοχή προς πολεοδόμηση, σε απόσταση αναπνοής από εθνικό δρόμο και με έντονη οπτική παρεμβολή στον ιερό χώρο του Μαυσωλείου.
  • ΤΡΙΤΟΝ: Την επανεξέταση των περιβαλλοντικών όρων από τις αρμόδιες υπηρεσίες και επαναφορά στο καθεστώς των μεσαίου μεγέθους ανεμογεννητριών, που είχαν εγκριθεί στην αρχική ΑΕΠΟ
  • ΤΕΤΑΡΤΟΝ :Την μετατόπιση των δασικών τεμαχίων προς εγκατάσταση των ανεμογεννητριών του επίμαχου σημείου σε άλλο δασικό τεμάχιο της περιοχής με τους ίδιους περιοριστικούς όρους
  • ΠΕΜΠΤΟΝ :Την οριοθέτηση χώρων και όρων εγκατάστασης αιολικών πάρκων στην περιοχή του Δήμου με καθορισμό ελαχίστου ορίου απόστασης και πάντα με εξέταση της κάθε περίπτωσης, ανεξαρτήτως ορίου από το Τοπικό Συμβούλιο, το Δημοτικό Συμβούλιο και αφού προηγηθεί πλήρης ενημέρωση των κατοίκων μέσω της διαδικασίας Διαβούλευσης, των τοπικών (λαϊκών) συνελεύσεων, από αναρτήσεις ανακοινώσεων, εκτενείς δημοσιεύσεις στο Τοπικό και Περιφερειακό Τύπο, έγγραφη ενημέρωση Φορέων Πολιτών.
  • ΕΚΤΟΝ : Άμεσα αντισταθμιστικά οφέλη από τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην περιοχή (π.χ. πρόσληψη δημοτών για τις εργασίες λειτουργίας των σταθμών, επιπλέον αντισταθμιστικά οφέλη πέραν των προβλεπόμενων νομοθετικά, κλπ).

Τα παραπάνω αποφασίστηκαν ομόφωνα, ενώ κατά πλειοψηφία το Δ.Σ. ενέκρινε επίσης :

  • ΕΒΔΟΜΟΝ : Τη σύσταση Επιτροπής του Δήμου αποτελούμενη από Δημοτικούς Συμβούλους, Τοπικούς Συμβούλους και Φορείς της Κοινωνίας των Πολιτών, με σκοπό την παραπέρα διεκδίκηση των παραπάνω αιτημάτων αυτών, από τον Δήμο με κάθε νόμιμο και νομικό μέσο (π.χ. προσβολή απόφασης, προσωρινά μέτρα και ότι άλλο δικαστικό μέτρο κριθεί αναγκαίο.

Επιπλέον υπήρξε πρόταση του Δημάρχου κ Γεωργακού που εγκρίθηκε να εκδοθεί Ψήφισμα προς την  Αποκεντρωμένη Διοίκηση Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας, το Υπουργείο Εσωτερικών και την ΚΕΔΕ ενάντια σε όλα τα έργα τέτοιου είδους γιατί καταργείται η έννοια του ΟΤΑ Α΄ Βαθμού καθώς οι αποφάσεις παίρνονται από την Περιφέρεια.
Με δυο λόγια η απόφαση - το σκεπτικό της οποίας θέτει θέματα νομιμότητας συνολικά της Αδείας για τις εν λόγω ανεμογεννήτριες - λέει ότι οι εργασίες σταματούν, η μια ανεμογεννήτρια 125 μέτρων ύψος που ειναι κοντά στα σπίτια κάτοικων (318 μέτρα) δεν θα επιτρέψει ο Δήμος να εγκατασταθεί και ότι οι άλλες τρεις που από τα παρατιθεμενα στοιχεία στην εισήγηση προκαλούν αισθητική ρύπανση στο Μαυσωλείο και συνολικά την Μαρτυρική Πόλη του Διστόμου, να περιοριστεί το υψος τους από τα 125 μ. σε μεσαίου υψους, όπως ήταν δηλαδή αρχικά. Αν η εταιρια δεν συμμορφωθεί - λέει με απλά λόγια η απόφαση- τότε ο Δήμος προχωρά σε ένδικα μέσα.Τις αναγκαίες κινήσεις θα τις κάνει - με βάση πάντα τα προβλεπόμενα την εν λόγω απόφαση - επιτροπή από Δημοτικούς και Τοπικούς Συμβούλους καθώς και δημότες. Η ίδια επιτροπή θα διεκδικήσει και ικανά Αντισταθμιστικά Οφέλη.

Εμείς θέλουμε εδώ να επισημάνουμε ότι πρόκειται για μια συνολική απόφαση η οποία ελήφθη με βάση την εμπεριστατωμένη εισήγηση που εγινε από τον Δημοτικό Σύμβουλο κ. Θοδωρή Μπέλλο, την δημιουργική  συμμετοχή  άλλων συμβούλων αλλά και ενεργητικές παρεμβάσεις  και παρισταμένων δημοτών και εκφράζουμε ευχαριστίες για την στάση τους επ ωφέλεια του κοινού καλού της κωμόπολης και των κατοικων της. Είναι σημαντικό για μας ότι το ΔΣ πήρε τελικά την υπόθεση πάνω του και δεν άφησε κάτοικους του απροστάτευτους μπροστά σε εταιρίες -γίγαντες ούτε εκάμφθη από τις δυσκολίες μιας αντιπαράθεσης με αυτές.
Περιμένουμε δε ΑΜΕΣΑ και τα επόμενα βήματα που απορρέουν από την απόφαση ώστε να πάρουν απάντηση στην πράξη, όσοι τυχόν θέλουν να καθυστερήσει και ''να σαπίσει'' η απόφαση μέσα στην αδράνεια, σε μη προβλεπόμενες γραφειοκρατικές εμπλοκές ή σε ατέρμονες επαφές και ''διαπραγματεύσεις'' έξω, ενδεχομένως, από το γράμμα και το πνεύμα της Απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου.
Στο σημείο αυτό θέλουμε να ευχαριστήσουμε και τον συμπατριώτη μας δικηγόρο Αθηνών Κωνσταντίνο Ρ. Καστρίτη που έθεσε στις πραγματικές διαστάσεις το θέμα με εμπεριστατωμένες παρεμβάσεις στην Συνεδρίαση του Τοπικού Συμβουλίου της Δημοτικής Ενότητας Διστόμου, και η απόφαση του οποίου παρέπεμψε, σε θετική κατεύθυνση, την υπόθεση στο Έκτακτο Δημοτικό Συμβούλιο .
Τις εργασίες του Έκτακτου Δημοτικού Συμβουλίου μπορεί να παρακολουθήσει κανείς στο Διδίκτυο στην διεύθυνση :https://www.youtube.com/watch?v=ujj30tDnQbY
Το πλήρες κείμενο της απόφασης 206/2016 από Πρακτικό της αρίθμ. 16/2016 συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου Διστόμου-Αράχωβας-Αντίκυρας είναι το παρακάτω, όπως μας κοινοποιήθηκε επισήμως.
Αξίζει να διαβαστεί και για την απόφαση αλλά και για το σκεπτικό της που απορρέει από την εισήγηση του κ Μπέλλου και τη απόφαση του Τοπικού Συμβουλίου:





ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΝΟΜΟΣ ΒΟΙΩΤΙΑΣ
ΔΗΜΟΣ ΔΙΣΤΟΜΟΥ-ΑΡΑΧΟΒΑΣ-ΑΝΤΙΚΥΡΑΣ







Α Π Ο Σ Π Α Σ Μ Α
Από το πρακτικό της αρίθμ. 16/2016 συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου Διστόμου-Αράχωβας-Αντίκυρας,
Αρ. Απόφασης: 206/2016

ΘΕΜΑ: Εξέταση αναφοράς-καταγγελίας Λουκά και Ειρήνης Καστρίτη για τοποθέτηση ανεμογεννήτριας στη Δ.Ε. ΔΙΣΤΟΜΟΥ (ΚΟΥΚΟΣ ΘΕΣΗ ΑΓ. ΜΗΝΑΣ)
Εισηγητής: Θ. ΜΠΕΛΛΟΣ

Στο Δίστομο και στο Δημοτικό Κατάστημα σήμερα την 18η του μήνα Νοεμβρίου του έτους 2016  και ώρα 11:00 πμ συνήλθε σε δημόσια τακτική συνεδρίαση το Δημοτικό Συμβούλιο ύστερα από την αρίθμ. 7292 – 16/11/2016 έγγραφη πρόσκληση του κ. Προέδρου που επιδόθηκε σε κάθε ένα σύμβουλο, στο Δήμαρχο, στα Συμβούλια των Δημοτικών και Τοπικών Κοινοτήτων, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 67 του Ν. 3852/2010 «Πρόγραμμα Καλλικράτης».
Πριν από την έναρξη της συνεδρίασης ο κ. Πρόεδρος διαπίστωσε, παρόντος και του κ. Δημάρχου Γεωργακού Ιωάννη, ότι σε σύνολο 21 μελών παραβρέθηκαν 15 μέλη:

Π Α Ρ Ο Ν Τ Ε Σ Α Π Ο Ν Τ Ε Σ
  1. Βαλαούρας Νικόλαος (Προεδρεύων Σύμβουλος)
1) Γιαννέλος Ευστάθιος (Πρόεδρος)
2) Τρομπούκη-Βαρσάμη Χαρίκλεια

3) Ράπτης Ανδρέας 2) Σύρος Ιωάννης
4) Ζήσης Λουκάς 3) Γραντζιώτης Θωμάς
5) Αγγελόπουλος Γεώργιος 4) Πατσαντάρας Ιωάννης
6) Οικονόμου Κωνσταντίνος 5) Κεφάλας Γεώργιος (Αντιπρόεδρος)
7) Λαγός Δημήτριος Οι οποίοι δεν προσήλθαν
8) Καστρίτης Ευστάθιος αν και προσκλήθηκαν νόμιμα
9) Μπέλλος Θεόδωρος

10) Μίχος Ιωάννης

11) Μπακούρος Δημήτριος

12) Πανουργιάς Αθανάσιος

13) Φουντά Κοτρογιάννου Παναγιώτα

14) Γαλάνης Παναγιώτης

15) Ζάκκας Λουκάς




Στην συνεδρίαση αυτή παραβρέθηκε και η Θεοδώρα Κατσιάμπα, υπάλληλος του Δήμου, για την τήρηση των πρακτικών. Ο κ. Πρόεδρος κήρυξε την έναρξη της συνεδρίασης την 11:00 πμ ώρα για συζήτηση και λήψη απόφασης στα θέματα της ημερήσιας διάταξης
Ο λόγος δόθηκε στην Πρόεδρο του Συμβουλίου της Δημοτικής Κοινότητας Διστόμου  κα Βασιλική Καστρίτη που ανέγνωσε την 39/2016 απόφαση του Τοπικού Συμβουλίου Διστόμου περί «Καταγγελία των κ.κ. Ειρήνης και Λουκά Καστρίτη με αρ. πρωτ. 7206/11.11.2016» η οποία έχει ως εξής:

«Με την υπ' αρ. 7206/11-11-2016 αίτησή τους οι κ.κ. Ειρήνη και Λουκάς Καστρίτης, έχουν στην κατοχή τους δύο ανεξάρτητες κατοικίες στη θέση «Καμήλα». Την 31/10/2016, αντιλήφθηκαν σκαπτικές εργασίες πλησίον των οικιών τους, διάνοιξη δρόμων  και αποψίλωση δασικής έκτασης. Απ' ότι διαπίστωσαν οι εργασίες αφορούσαν δημιουργία αιολικού πάρκου. Επισκέφθηκαν την τεχνική υπηρεσία του Δήμου, να ζητήσουν πληροφόρηση περί της νομιμότητας της επένδυσης αλλά οι υπάλληλοι δήλωσαν αναρμόδιοι.
Επειδή οι εργασίες εκτελούνται εντός δασικής έκτασης, προσβάλλοντας βάναυσα το περιβάλλον και έγκειται επικινδυνότητα κατολισθήσεων βράχων πλησίον των οικιών τους.
Επειδή η απόσταση που εγκαθίσταται το αιολικό πάρκο κατά τους υπολογισμούς τους δεν ανταποκρίνεται στις αποστάσεις που τάσσει ο νόμος.
Επειδή εκ της εγκαταστάσεως του αιολικού πάρκου, βλάπτεται βάναυσα το φυσικό περιβάλλον ενός τόσο ιστορικού χωριού και προκαλείται οπτική αλλοίωση.
Επειδή η δημιουργία του αιολικού πάρκου, θα προκαλέσει ανεπανόρθωτες βλάβες στην υγεία των κατοίκων αλλά και μεταβολή των κλιματολογικών συνθηκών του τόπου.
Επειδή δεν έλαβαν παρά τις έντονες προσπάθειές τους καμιά πληροφόρηση από τους αρμόδιους, θέτεται σε αμφισβήτηση η νομιμότητα της επένδυσης.
Παρακαλούν, όπως ενεργήσουμε άμεσα για τη διακοπή των εργασιών ώστε να ερευνηθεί η νομιμότητα και η σκοπιμότητα της επένδυσης και εάν έχουν τηρηθεί οι ελάχιστες νόμιμες αποστάσεις από την τελευταία οικία του οικισμού, ανάλογα με την ισχύ των ανεμογεννητριών.
Το Συμβούλιο της Δημοτικής Κοινότητας Διστόμου μετά από διαλογική συζήτηση, αφού έλαβε υπόψη :
Α) Τις διατάξεις του άρθρου 83 του ν. 3852/2010 «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης – Πρόγραμμα Καλλικράτης»
Β) Την εισήγηση του Προέδρου της Δημοτικής Κοινότητας
ΑΠΟΦΑΣΙΖΕΙ ΟΜΟΦΩΝΑ
Εισηγούμαστε στο έκτακτο Δημοτικό Συμβούλιο της 18/11/2016, η εταιρεία όπως καταθέσει τον πλήρη φάκελο και τις σχετικές αδειοδοτήσεις της επένδυσης. Επίσης, όπως καταθέσουν προτάσεις προκειμένου να εξασφαλιστεί ότι δεν θα υπάρχει η παραμικρή όχληση από το τελευταίο σπίτι του Διστόμου πλησίον των ανεμογεννητριών. Προτείνει στο Δημοτικό Συμβούλιο, όπως προβεί στις κατάλληλες ενέργειες για τον τεχνικό και νομικό έλεγχο της συγκεκριμένης επένδυσης. Εάν διαπιστωθεί ότι η συγκεκριμένη επένδυση δεν διασφαλίζει την συγκεκριμένη βασική προϋπόθεση να εξεταστεί η δυνατότητα μετακίνησης των 2 πρώτων ανεμογεννητριών που προκαλούν την όχληση. Τέλος, για κάθε νόμιμο έργο παρακαλεί όπως προτιμηθούν εργαζόμενοι από το Δίστομο».
Στη συνέχεια ο λόγος δόθηκε στον Δημοτικό Σύμβουλο κ. Θεόδωρο Μπέλλο που ανέγνωσε την εισήγηση του και η οποία έχει ως εξής:

«A. Η ΑΝΑΓΚΑΙΟΤΗΤΑ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
Α. Η αναφορά – καταγγελία των συνδημοτών μας Ειρήνης Καστρίτη και Λουκά Καστρίτη, διαμένοντες σε νόμιμη κατοικία στη θέση Καμήλα του λόφου ΚΟΥΚΚΟΣ στον οικισμό Δίστομο.
Β. Τα στοιχεία που εμπεριέχονται στην αναφορά – καταγγελία, όπως η απόσταση από την οικία τους και των γύρω κατοικιών, η απόσταση από το οικιστικό συγκρότημα του οικισμού Διστόμου, καθώς, η απόσταση από τον ιερό χώρο του Μαυσωλείου και η οπτική παρεμβολή και ρύπανση ως προς τον ιερό χώρο του Μαυσωλείου.
Γ. Οι τροποποιήσεις της αρχικής απόφασης της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας Στερεάς Ελλάδας, με ΑΔΑ 4577ΟΡ10-ΤΛΗ, στις 14-11-2011, χωρίς καμιά ενημέρωση του Δήμου και των φορέων της περιοχής, με δυο νέες διαδοχικές (τροποποιήσεις).

Πριν από λίγες μέρες, στις 10-11-2016, κατατέθηκε αναφορά – καταγγελία προς την Εισαγγελία Πρωτοδικών Λιβαδειάς των συνδημοτών μας Ειρήνης και Λουκά  Καστρίτη, που διαμένουν νόμιμα σε οικία τους στην περιοχή Καμήλα του λόφου ΚΟΥΚΚΟΣ στο Δίστομο. Η αναφορά –καταγγελία κατατέθηκε στο Δήμο μας και σε όλους τους δημοτικούς συμβούλους. Λαμβάνοντας το συγκεκριμένο έγγραφο και αφού συναντήθηκα με τους καταγγέλλοντες, είχα την υποχρέωση να ζητήσω την έκτακτη σύγκλιση του Δημοτικού Συμβουλίου, το οποίο πραγματοποιείται αυτή τη στιγμή, όπως ορθά αποφάσισε ο πρόεδρός του, κατόπιν αιτήσεως άνω του 1/3 των δημοτικών συμβούλων. Να αναφέρω τα επίμαχα σημεία της αναφοράς – καταγγελίας, αλλά και ειδικότερα της δημοσιοποίησης που έλαβε από τοπικά κοινωνικά δίκτυα, τα οποία ώθησαν το θέμα ακόμη παραπέρα. Αυτά τα σημεία είναι:

 -Οι εργασίες που εκτελούνται για την εγκατάσταση των ανεμογεννητριών, προσβάλλουν βάναυσα το περιβάλλον και υφίσταται άμεσος κίνδυνος ανεπανόρθωτης βλάβης του λόφου στα όρια του ως άνω χωριού και αφετέρου υφίσταται και περαιτέρω κίνδυνος για τις ευρισκόμενες πλησίον του έργου κατοικιών μας εκ της κατολισθήσεως βράχων και άλλων φερτών υλικών.
 -Η απόσταση που εγκαθίσταται το αιολικό πάρκο, κατά τους υπολογισμούς τους, είναι μικρότερη του χιλιομέτρου από το χωριό, η δε απόσταση εγκαταστάσεως των ανεμογεννητριών είναι περίπου 250 μέτρα από το οικιστικό συγκρότημα της περιοχής.
 -Η οπτική παρεμβολή που προκαλείται από το εν λόγω έργο αφού οι ανεμογεννήτριες προβλέπεται να εγκατασταθούν ακριβώς απέναντι από το Μαυσωλείο, προσβάλλοντας το φυσικό περιβάλλον του ιερού και ιστορικού χώρου.
 -Η δημιουργία του αιολικού πάρκου μεγάλης ισχύος γειτνιάζει με τον ως άνω οικιστικό ιστό και σύμφωνα με διεθνείς δημοσιευμένες μελέτες, θα προκαλέσει ανεπανόρθωτες βλάβες στην υγεία των κατοίκων, όχι μόνο λόγω της ηχορύπανσης, αλλά και από τη μεταβολή των κλιματολογικών συνθηκών.
 -Η υποψία ως προς την τήρηση της νομιμότητας, αφού η προσπάθειά τους να συναντήσουν αρμόδιους και υπεύθυνους για το έργο έπεσαν στο κενό.

B. Ανασκόπηση ενεργειών και αποφάσεων που έχουν ληφθεί από το Δήμο Διστόμου – Αράχοβας – Αντίκυρας:
31-03-2011, Δήμος Διστόμου – Αράχοβας – Αντίκυρας, Επιτροπή Ποιότητας Ζωής ΘΕΜΑ: ΜΠΕ αιολικού σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας της εταιρείας ΑΝΕΜΟΠΕΥΚΟ ΑΕ στην θέση ΚΟΥΚΚΟΣ του Δήμου Διστόμου Αράχοβας Αντίκυρας. Για το παραπάνω θέμα της ημερήσιας διάταξης ο Πρόεδρος είπε στην Επιτροπή Ποιότητας Ζωής τα εξής:

Μετά από ενημέρωση μας από τον τύπο, πληροφορηθήκαμε ότι έχει αποσταλεί από την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, Δ/νση Περιβάλλοντος, τμ. Περιβάλλοντος & Χωρ/κού Σχεδιασμού, Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) αιολικού σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας της εταιρείας ΑΝΕΜΟΠΕΥΚΟ ΑΕ στη θέση ΚΟΥΚΚΟΣ του Δήμου Διστόμου Αράχοβας Αντίκυρας, η οποία βρίσκεται στο Τμήμα Περιβάλλοντος και Υδροικονομίας Περιφερειακής Ενότητας Βοιωτίας. Στην συνέχεια ο Πρόεδρος πρότεινε στα μέλη της επιτροπής να έρθουν σε άμεση επαφή με την εταιρεία ΑΝΕΜΟΠΕΥΚΟ ΑΕ, ώστε να ενημερωθούν και να δοθούν ακριβή στοιχεία (ακριβείς συντεταγμένες) για την Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) αιολικού σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στη θέση ΚΟΥΚΚΟΣ. Επίσης πρότεινε να αναβληθεί το θέμα της συνεδρίασης της Επιτροπής Περιβάλλοντος και Ανάπτυξης της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας (Έγκριση ΜΠΕ αιολικού σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής , ώστε να ενημερωθούν πρώτα οι πολίτες - δημότες και το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Διστόμου Αράχοβας Αντίκυρας για την ΜΠΕ που πρόκειται να υλοποιηθεί στον Δήμο. Η ΕΠΖ αφού έλαβε υπόψη του την εισήγηση του προέδρου ΑΠΟΦΑΣΙΖΕΙ ΟΜΟΦΩΝΑ:
Να πραγματοποιηθεί πλήρης ενημέρωση από την εταιρεία ΑΝΕΜΟΠΕΥΚΟ ΑΕ, για την Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) αιολικού σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στη θέση
ΚΟΥΚΚΟΣ και να αναβληθεί το θέμα της συνεδρίασης της Επιτροπής Περιβάλλοντος και Ανάπτυξης
της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας, ώστε να ενημερωθούν πρώτα οι πολίτες - δημότες και το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Διστόμου Αράχοβας Αντίκυρας για την ΜΠΕ που πρόκειται να υλοποιηθεί στον Δήμο.

Την ίδια χρονιά η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής ασχολήθηκε και με δυο άλλα αντίστοιχα θέματα, για αιολικούς σταθμούς, λαμβάνοντας και αποφάσεις:
 -Την υπ' αριθ. 9/2011 απόφαση με Θέμα: Έγκριση Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και χωροθέτηση αιολικού σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στη θέση ΚΑΨΑΛΑ του Δήμου Διστόμου Αράχοβας Αντίκυρας.
 -Την υπ' αριθ. 12/2011 απόφαση με Θέμα: Έγκριση από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο της χωροθέτησης και της προμελέτης αιολικού σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στην θέση Τσιβέρη – Παξιβάλα του Δήμου Λεβαδέων, ορατή από τον χώρο της Ιεράς Μονής Οσίου Λουκά.

Επίσης, την ίδια χρονιά, το 2011 δηλαδή, το Δημοτικό Συμβούλιο εξέδωσε τα παρακάτω έγγραφα:
 -Το πρώτο με θέμα ΕΓΚΡΙΣΗ ΜΠΕ ΚΑΙ ΧΩΡΟΘΕΤΗΣΗ ΑΙΟΛΙΚΟΥ ΣΤΑΘΜΟΥ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΣΤΗ ΘΕΣΗ ΚΟΥΚΚΟΣ ΔΙΣΤΟΜΟΥ, με αριθ. πρωτ. 2291/15-04-2011, αναφέρεται στην αυθαίρετη χωροθέτησή τους σε δημοτικούς βοσκοτόπους της περιοχής.

 -Το δεύτερο με θέμα ΑΙΟΛΙΚΑ ΠΑΡΚΑ, αριθ. πρωτ. 3099/11-05-2011, απευθυνόμενο προς Δασαρχείο Λιβαδειάς και Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας (Επιτροπή Περιβάλλοντος & Ανάπτυξης και Τμήμα Περιβάλλοντος & Υδροοικονομίας), στο οποίο αναφέρει μεταξύ άλλων σημαντικών:
«...Κατά συνέπεια όσο οι φορείς θα εγκρίνουν χωρίς την γνώμη μας την εγκατάσταση νέων αιολικών πάρκων και οι εταιρείες θα αγνοούν την Δημοτική Αρχή και την γνώμη της Τοπικής Κοινωνίας καταστρατηγώντας κάθε έννοια διαφάνειας και διαβούλευσης η Δημοτική Αρχή όπως ο νόμος ορίζει κάτω από την λαϊκή πίεση θα αντιδρά με κάθε νόμιμο μέσο σ' αυτή την κατάσταση».

 -Το τρίτο έγγραφο είναι ΨΗΦΙΣΜΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ, στο οποίο αναφέρει μεταξύ άλλων τα εξής:
«...Ο Δήμος δεν θα επιτρέψει την άναρχη εγκατάσταση Αιολικών Πάρκων σε οποιαδήποτε κορυφογραμμή εντός των ορίων του. Η εγκατάσταση πάρκων θα επιτραπεί μόνον σε κορυφογραμμές που ο ίδιος θα υποδείξει. Οι κορυφογραμμές αυτές δεν θα πρέπει να ευρίσκονται, σε καμία περίπτωση πλησίον κατοικημένων περιοχών του Δήμου».

Σημαντικές όλο αυτό το διάστημα είναι οι αναφορές και τα δημοσιεύματα, από το 2007 τουλάχιστον, στον τοπικό τύπο και στα κοινωνικά δίκτυα, για τα αιολικά πάρκα και τις ανεμογεννήτριες της περιοχής.

Γ. Είμαστε ενάντια στις ανεμογεννήτριες;
Είναι γεγονός ότι η χώρα μας πρέπει να αυτονομηθεί ενεργειακά, και αυτό προσπαθεί να το επιτύχει εμπλουτίζοντας με Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας το συνολικό ενεργειακό μείγμα που της χρειάζεται. Μια από τις πηγές αυτές είναι και τα αιολικά πάρκα, οι ανεμογεννήτριες. Το πρόβλημα όμως, κατά την άποψή μου, δεν είναι οι ανεμογεννήτριες. Το πρόβλημα είναι ο ανεύθυνος και ελλιπής σχεδιασμός των αιολικών πάρκων, σε συνδυασμό με την έλλειψη ενημέρωσης για τα μειονεκτήματα που μπορούν να προκύψουν από έναν τέτοιο σχεδιασμό αλλά και με τις "στημένες" μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων, οι οποίες δε βλέπουν ποτέ κανένα πρόβλημα. Κάποιοι ίσως θα ρωτήσουν: "προτιμάς αυτό ή ένα εργοστάσιο λιθάνθρακα;" Και απαντώ ότι δεν είναι αυτό το δίλημμα. Δεν είναι υποχρεωτικό να έχω την ανεμογεννήτρια μέσα στο σπίτι μου, ώστε να μην έχω εργοστάσιο λιθάνθρακα. Μπορούν να μπουν και αλλού οι ανεμογεννήτριες. Ειδικά σε μία χώρα χωρίς ενιαίο χωροταξικό σχεδιασμό, πιστεύει κανείς ότι έχουν εξεταστεί όλα τα ενδεχόμενα σημεία στα οποία θα μπορούσαν να τοποθετηθούν ΑΠΕ;
Για το λόγο αυτό πρέπει να διαφωνήσουμε κάθετα με την αναρχία και την εικονική βιασύνη που υπάρχει στη χωροθέτηση των ΑΠΕ, με κάθε επιχειρηματία ή εργολάβο να εγκαθιστά ΑΠΕ όπου μπορεί, όπου προλαβαίνει, όπως θέλει ο ίδιος, με πρόσχημα τον "εθνικό" στόχο του 20% ή ότι θα χάσει την επιδότηση. Ο σχεδιασμός αυτός, όπως πολύ σωστά αναφέρεται και στο ψήφισμα του Δημοτικού Συμβουλίου το 2011, δεν μπορεί να γίνεται από πάνω και έξω από τις τοπικές κοινωνίες.

Δ. Το αιολικό πάρκο στον Κούκκο και οι ανεμογεννήτριες
Ας έρθουμε και πάλι στο θέμα των συγκεκριμένων ανεμογεννητριών.
Αυτές τις ημέρες βρίσκεται σε εξέλιξη το έργο εγκατάστασης τεσσάρων ανεμογεννητριών της εταιρίας WIND STORAGE SA, η οποία αντικατέστησε την ΑΝΕΜΟΠΕΥΚΟ ΑΕ, κυριολεκτικά πάνω από τον οικισμό του Διστόμου, για τις οποίες η άδεια Περιβαλλοντικών Όρων χορηγήθηκε από το 2011. Οι τέσσερις ανεμογεννήτριες πρόκειται να τοποθετηθούν στη θέση ΚΟΥΚΚΟΣ, που βρίσκεται νότια και ανατολικά του Διστόμου, σε απόσταση περίπου από το Μαυσωλείο Διστόμου 1300 μέτρα, από τη διασταύρωση Διστόμου – Στειρίου (παλαιός δρόμος) 800 μέτρα, από οικίες επί της κυρίας οδού Διστόμου – Στειρίου (οικισμός Αγίου Μηνά) περίπου 300 μέτρα. Επίσης, για να γίνουν πιο κατανοητές οι αποστάσεις να αναφερθεί ότι η ευθεία απόσταση Μαυσωλείου – Εκκλησίας Αγίου Μηνά είναι περίπου 1400 μέτρα (οι μετρήσεις έχουν γίνει σε ψηφιακό υπόβαθρο της NASA).
Οι ανεμογεννήτριες θα έχουν 125 με 130 μέτρα ύψος. Ο λόφος του Μαυσωλείου έχει υψόμετρο 495 μέτρα. Οι ανεμογεννήτριες θα εγκατασταθούν από 586 μέχρι 596 μέτρα σε υψόμετρο (Α/Γ-1: 591 μέτρα, Α/Γ-2: 596 μέτρα, Α/Γ-3: 595 μέτρα, Α/Γ-4: 586 μέτρα). Το ψηλότερο σημείο του λόφου ΚΟΥΚΚΟΣ δεν ξεπερνά τα 680 μέτρα περίπου και βρίσκεται δυτικά και των τεσσάρων ανεμογεννητριών, ενώ το ψηλότερο σημείο μπροστά από τις ανεμογεννήτριες και σε ευθεία με το λόφο του Μαυσωλείου δεν ξεπερνά τοπικά τα 650 μέτρα. Είναι πασιφανές ότι θα είναι ορατές όχι μόνο από το λόφο του Μαυσωλείου αλλά και από τα περισσότερα σημεία του χωριού. Επίσης, οι αποστάσεις της μιας ανεμογεννήτριας, για την οποία και έγινε η αναφορά – καταγγελία, απέχει από τις οικίες στον οικισμό του Αγίου Μηνά περί τα 300 μέτρα. Ας κρατήσουμε αυτές τις αποστάσεις.

Ε. Αδειοδοτήσεις και αποφάσεις περιβαλλοντικών όρων του αιολικού πάρκου στον ΚΟΥΚΚΟ
Για το συγκεκριμένο έργο έχουν εκδοθεί αποφάσεις (οποιοσδήποτε μπορεί να τις δει από τη διαύγεια, ενώ έχουν αναρτηθεί και στο energyregistry.gr): Στην απόφαση 14-11-2011 εγκρίνονται ΠΟ για την εγκατάσταση αιολικού πάρκου αποτελούμενου από έξι (6) ανεμογεννήτριες (Α/Γ) ισχύος 0,850 ΜW η καθεμία (συνολική ισχύς 6 Χ0,85 = 6,8 ΜW). Στην απόφαση αυτή μνημονεύεται το αριθ. 37825/337/20-6-2011 έγγραφο της Επιτροπής Περιβάλλοντος και Ανάπτυξης Στερεάς Ελλάδας με το οποίο γνωμοδότησε αρνητικά επί της υποβληθείσας ΜΠΕ. Η πρώτη τροποποίηση, στις 16-08-2012, αναφέρεται μόνο στην αύξηση της ισχύος από 6,8 σε 7,2 MW, για 8 ανεμογεννήτριες και δω. Στις 19-10-2014 επέρχεται η δεύτερη τροποποίηση ως προς τον αριθμό των ανεμογεννητριών, από 8 σε 4.
Είναι λογικό ότι ως προς τον στενά περιβάλλοντα χώρο δεν επέρχεται καμιά μεταβολή. Θα έλεγε κανείς ότι θα υπάρξει και λιγότερη περιβαλλοντική επιβάρυνση. Στην πρώτη τροποποίηση δεν επέρχεται οπτική μεταβολή, επέρχεται όμως μεγαλύτερη ηχητική ρύπανση. Στη δεύτερη τροποποίηση επέρχεται και οπτική μεταβολή και ηχητική, αφού πλέον έχουμε αλλαγή και στο μέγεθος των ανεμογεννητριών. Σύμφωνα με το Εργαστήριο Αιολικής Ενέργειας του ΤΕΙ Κρήτης, για μία Α/Γ με ισχύ εκπεμπόμενου θορύβου 100 dB, η αναμενόμενη στάθμη ηχητικής πίεσης σε 200 μέτρα απόσταση από την βάση της, θα είναι περίπου 45 dB, ενώ σε απόσταση 350 μέτρων θα είναι περίπου 40 dB. Αν ο εκπεμπόμενος θόρυβος από Α/Γ είναι 105 dB η διάχυση του ήχου των 45 dB χρειάζεται 350 μέτρα και τα 40 dB 575 μέτρα. Επίσης, σύμφωνα με το ίδιο εργαστήριο για Α/Γ με μήκος πτερυγίου 45 μέτρων η σκίαση του πτερυγίου μπορεί να φτάσει έως 1 χλμ (λίγο μετά την ανατολή ή λίγο πριν τη δύση) και το φαινόμενο αυτό μπορεί να γίνει ενοχλητικό σε περιπτώσεις εγκατάστασης αιολικών πάρκων κοντά σε κατοικημένες περιοχές (απόσταση μικρότερη των 500 μέτρων). Σύμφωνα με τη νομοθεσία:
Α. Πόλεις και οικισμοί με πληθυσμό >2000 κατοίκων ή οικισμοί με πληθυσμό <2000 1000="" 24.4="" 2="" p="">
του σχεδίου πόλης κατά περίπτωση. Για παραδοσιακούς οικισμούς είναι τα 1500 μέτρα από το όριο
του οικισμού, ενώ για λοιπούς οικισμούς τα 500 μέτρα. Στις περιπτώσεις που δεν έχει οριοθετηθεί ο
οικισμός η απόσταση υπολογίζεται από το κέντρο του οικισμού προσαυξημένη κατά 500 μέτρα και,
σε κάθε περίπτωση, σε απόσταση μεγαλύτερη των 500 μέτρων από την τελευταία κατοικία του οικισμού.
Β. Όταν πρόκειται για μεμονωμένη κατοικία (νομίμως υφιστάμενη), απαιτείται η εξασφάλιση ελάχιστου επιπέδου θορύβου μικρότερου των 45 db. Υπάρχει τέτοιος έλεγχος; Σύμφωνα με την ΑΕΠΟ και τις τροποποιητικές δεν έχει ελεγχθεί αφού δεν άλλαξε η αρχική ΜΠΕ, η οποία αναφερόταν σε άλλου τύπου ανεμογεννήτριες.
Καμιά όμως ΜΠΕ και καμιά έγκριση ΠΟ δεν καθορίζει και δεν εξασφαλίζει ότι σε περίπτωση που η μέτρηση θορύβου εκπεμπόμενου από τις ανεμογεννήτριες πλησίον των παρακείμενων οικιών ξεπερνά τα επιτρεπόμενα όρια, τι πρέπει να γίνει. Θα απομακρυνθούν; Τι άλλο πρόκειται να συμβεί; Θα τοποθετηθούν παραπετάσματα; Ένας ακόμη λόγος που χρειάζεται να υπάρξει πλήρης ανάλυση και χαρακτηρισμός του εκπεμπόμενου θορύβου, από τη στιγμή που έγινε τροποποίηση του έργου.
Γ. Όσον αφορά στην Πυκνότητα Αιολικών Εγκαταστάσεων, το μέγιστο ποσοστό κατάληψης εδαφών, από εγκαταστάσεις Α/Γ, στο επίπεδο ενός ΟΤΑ ορίζεται ως εξής: 8% στην Αττική και σε ΟΤΑ που περιλαμβάνονται σε Περιοχές Αιολικής Προτεραιότητας και δεν έχουν υψηλό δείκτη τουριστικοποίησης. Το ποσοστό αυτό αντιστοιχεί σε 1,05 τυπικές ανεμογεννήτριες /1000 στρέμματα. Ο Δήμος Διστόμου Αράχοβας Αντίκυρας πράγματι ανήκει σε Περιοχή Αιολικής Προτεραιότητας. Ποια όμως είναι η κάλυψη σήμερα στο δήμο μας; Με ποιο κριτήριο και ποιος ελέγχει το ποσοστό αυτό; Στα περίπου 130 τ.χλμ. της ΔΕ Διστόμου – Στειρίου έχουν εγκατασταθεί ή έχουν άδεια για εγκατάσταση πάνω από 150 ανεμογεννήτριες. Η συνολική ισχύς που έχει εγκριθεί μέχρι αυτή τη στιγμή στο ΔΔΑΑ είναι 310 MW, ενώ σύμφωνα με τα στοιχεία της ίδιας της ΡΑΕ οι ανεμογεννήτριες στην περιοχή της ΔΕ Διστόμου – Στειρίου δεν πρέπει να ξεπεράσουν τις 138. Σωστά ο νομοθέτης έχει προβλέψει τον κίνδυνο συσσώρευσης Αιολικών Πάρκων σε ορισμένες περιοχές και για αυτό έχει βάλει όριο. Επειδή το Δίστομο και το Στείρι, στην συγκεκριμένη περίπτωση, ενδείκνυνται για εγκατάσταση ανεμογεννητριών για συγκεκριμένους λόγους, νομίζω ότι σε όλους είναι γνωστοί, δεν πρέπει να αφήσουμε να γίνει κατάχρηση.
Δ. Εκτός από ηχητική ρύπανση οι ανεμογεννήτριες προκαλούν και οπτική ρύπανση λόγω του μεγέθους τους. Έχει γίνει μελέτη της οπτικής όχλησης με σκοπό την αποτίμηση της οπτικής επαφής των ανεμογεννητριών του αιολικού σταθμού από την ευρύτερη περιοχή; Πιο συγκεκριμένα, έχει υπολογιστεί εκ νέου (μετά τις τροποποιήσεις των ΠΟ) και αποτυπωθεί σε χάρτη η ορατότητα του αιολικού πάρκου από την ευρύτερη περιοχή και επιπλέον να αποδοθεί με φωτορεαλιστική απεικόνιση, μια πρώτη αποτίμηση του μεγέθους της οπτικής επαφής των ανεμογεννητριών του αιολικού σταθμού από αντιπροσωπευτικά σημεία παρατήρησης; Σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία δεν έχει κάτι τέτοιο γίνει.
Ε. Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι η Επιτροπή Περιβάλλοντος και Ανάπτυξης της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας το 2011, είχε εκφραστεί αρνητικά στη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, ακόμα και όταν οι ανεμογεννήτριες ήσαν μικρού ύψους και όχι οι σημερινές. Θετική γνώμη για τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων της επένδυσης είχαν εκφράσει οι τοπικές και οι κεντρικές δασικές υπηρεσίες, ενώ δεν γνωρίζουμε τις γνωμοδοτήσεις των άλλων αρμόδιων υπηρεσιών, καθώς ακόμη και τι θέση είχε λάβει το τότε Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Διστόμου.

ΣΤ. Επίλογος
Εν κατακλείδι, πρόκειται για ένα έργο το οποίο έχει προκαλέσει σημαντική αντίδραση των κατοίκων του Διστόμου, χωρίς να έχει συμβεί για άλλες εγκαταστάσεις, αφού οι μέχρι τώρα εγκαταστημένες δεν έτυχε να είναι τόσο κοντά. Οι κάτοικοι του Διστόμου έχουν συγκεντρώσει πάνω από 200 υπογραφές (στο σύντομο αυτό διάστημα) κατά της εγκατάστασης των ανεμογεννητριών πάνω από το χωριό τους. Δεν τους ενδιαφέρουν τα αντισταθμιστικά, τύπου παραπετασμάτων, που προσφέρει η εταιρεία. Δεν θέλουν να έχουν τις ανεμογεννήτριες κυριολεκτικά πάνω από το κεφάλι τους και απέναντι από τον ιερό χώρο του Μαυσωλείου.
1. Ο τρόπος που εκδόθηκε η έγκριση των περιβαλλοντικών όρων με τις ισχύουσες τροποποιήσεις έχει νομικό πρόβλημα.
2. Τροποποιήθηκαν από Γενικούς Διευθυντές, κατώτερους σε ιεραρχία από την Γενική Γραμματέα της πρώτης άδειας. Αν υπήρχε εξουσιοδότηση δεν μνημονεύεται.
3. Δεν αναφέρονται στην απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων (ΑΕΠΟ) τα ακριβή σημεία τοποθέτησης των ανεμογεννητριών, όπως συμβαίνει με την 2η τροποποίηση.
4. Στην πρώτη ΑΕΠΟ αναφέρεται ότι: Αλλαγή βασικών χαρακτηριστικών του έργου, όπως αυτό περιγράφεται στην ΜΠΕ, µε τους όρους και περιορισμούς της παρούσας είναι δυνατή µόνο εφόσον δεν επέρχονται ουσιαστικές διαφοροποιήσεις ως προς τις επιπτώσεις στο περιβάλλον και µόνο ύστερα από σχετική έγκριση της Δ/νσης ΠΕ.ΧΩ.Σ Στερεάς Ελλάδας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας - Στερεάς Ελλάδας. Σε κάθε άλλη περίπτωση απαιτείται νέα απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων. Αν δεν είναι αλλαγή βασικών χαρακτηριστικών του έργου η αλλαγή από 6,8 MW σε 7,2 MW, καθώς και ο αριθμός και το μέγεθος των ανεμογεννητριών, τότε τι είναι αλλαγή; Για τους λόγους αυτούς η δεύτερη τουλάχιστον  είναι παράτυπη.
5. Στην ίδια ΑΕΠΟ μνημονεύεται η αρνητική εισήγηση της Επιτροπής Περιβάλλοντος και Ανάπτυξης Στερεάς Ελλάδας. Θα ήταν σημαντικό να μάθουμε για ποιο λόγο ήταν αρνητική η Επιτροπή.
6. Στη δεύτερη τροποποίηση η απόφαση αναφέρει ότι έλαβε υπόψη της μόνο τις προτεινόμενες τροποποιήσεις από την εταιρεία, τις αριθμητικές τιμές, τον υποδιπλασιασμό των ανεμογεννητριών, τη μείωση των επεμβάσεων στην οδοποιία και μόνο από αυτά τεκμαίρει τη μη μεταβολή των επιπτώσεων. Δεν αναφέρεται εσκεμμένα (;) η οπτική ρύπανση και η θέαση από το χώρο του Μαυσωλείου.
7. Οι συντεταγμένες της Α/Γ 2 σύμφωνα με την τροποποιητική απόφαση δεν ανήκουν στην περιοχή ΚΟΥΚΚΟΣ αλλά στην βόρεια Μακεδονία.
8. Τμήματα από τις εκτάσεις δυο εκ των τριών τεμαχίων έχουν χαρακτηριστεί τελεσίδικα ως αναδασωτέες, σύμφωνα με το έγγραφο του Δασαρχείου Λιβαδειάς με θέμα Τελεσίδικη Βεβαίωση Πράξης Χαρακτηρισμού, με αριθ. πρωτ. 1973/98969/28-05-2014, το οποίο δεν αναφέρεται στην δεύτερη τροποποιητική, ασχέτως αν εκ των υστέρων δόθηκε η δυνατότητα αυτή για τις αναδασωτέες εκτάσεις.
9. Μέχρι σήμερα καμιά ενημέρωση για τη χωροθέτηση δεν έχει λάβει χώρα και δεν υπήρξε καμιά ενημέρωση των θεσμικών φορέων και υπηρεσιών του Δήμου.
10. Η παρείσδυση των ανεμογεννητριών στο οπτικό πεδίο, αναμένεται να μεταβάλλει τον ιερό χώρο του Μαυσωλείου. Είναι φανερό ότι δεν ελήφθη υπόψη της έκδοσης των Περιβαλλοντικών Όρων και αυτό τεκμαίρεται από το γεγονός ότι δεν μνημονεύεται πουθενά. Επίσης, η πρώτη έγκριση ΠΟ αναφέρεται σε μικρού ύψους ανεμογεννήτριες οι οποίες όπως όλοι καταλαβαίνουμε δεν θα επηρέαζαν στο ίδιο βαθμό το τοπίο.
11. Η γειτνίαση των ανεμογεννητριών με τις υπάρχουσες οικίες είναι περίπου 300 μέτρα και δεν εξασφαλίζουν την ελάχιστη απόσταση από οικισμούς, αφού η εν λόγω περιοχή στο ΓΠΣ του Δήμου στο ΦΕΚ του 2012 χαρακτηρίζεται ως περιοχή νέων οικιστικών υποδοχέων και νέες προς πολεοδόμηση περιοχές. Επομένως οι ιδιοκτησίες αυτές θα χάσουν και την αξία τους.
12. Το Δίστομο έχει επισήμως χαρακτηριστεί από την Πολιτεία ΜΑΡΤΥΡΙΚΗ ΠΟΛΗ, με ΦΕΚ του 1946 με ό,τι αυτό σημαίνει ιστορικά, πολιτισμικά και ηθικά και πιθανόν να έπρεπε να ορίζεται απόσταση από τις ανεμογεννήτριες τα 6 χλμ. Ο Λόφος του Μαυσωλείου, όπου φυλάσσονται τα οστά των σφαγιασθέντων Διστομιτών, έχει αναγνωριστεί ως Μνημείο Πανελλαδικής Εμβέλειας της Σύγχρονης Ιστορίας της Ελλάδας, αναγνωρισμένο ως τέτοιο στην πράξη από τους ιστορικούς και την κοινωνία. Δεν είναι δυνατόν σε απόσταση 1000 μέτρων από το λόφο να ανεμίζουν οι τεράστιες ανεμογεννήτριες. Είναι προσβολή.
13. Ο δρόμος Λιβαδειάς – Οσίου Λουκά, είναι στην ουσία εθνική οδός, με έντονη και υψηλή τουριστική κίνηση, ο μοναδικός δρόμος που οδηγεί στο μεγάλο τουριστικό προορισμό, παγκόσμιο μνημείο της ΟΥΝΕΣΚΟ, το Βυζαντινό Μοναστήρι του Οσίου Λουκά. Δεν μπορεί να υφίσταται ανεμογεννήτρια του ύψους αυτού σε απόσταση μικρότερη των 500 μέτρων (400 μέτρα για την ακρίβεια).

Ζ. Η πρόταση
Με βάση όλα τα ανωτέρω, εισηγούμαι στο Δημοτικό Συμβούλιο:
 -Τη διακοπή των εργασιών για την εγκατάσταση του αιολικού πάρκου στην περιοχή ΚΟΥΚΚΟΣ του Διστόμου.
 -Την ακύρωση της εγκατάστασης των ανεμογεννητριών που βρίσκονται πολύ κοντά σε οικίες (αν και μεμονωμένες) και σε χαρακτηρισμένη περιοχή προς πολεοδόμηση, σε απόσταση αναπνοής από εθνικό δρόμο και με έντονη οπτική παρεμβολή στον ιερό χώρο του Μαυσωλείου.
 -Την επανεξέταση των περιβαλλοντικών όρων από τις αρμόδιες υπηρεσίες και επαναφορά στο καθεστώς των μεσαίου μεγέθους ανεμογεννητριών, που είχαν εγκριθεί στην αρχική ΑΕΠΟ. Όπως αναφέρθηκε, το Δίστομο με νόμο ορίστηκε ως ΜΑΡΤΥΡΙΚΗ ΠΟΛΗ και ίσως θα έπρεπε οι ανεμογεννήτριες να έχουν απόσταση τα 6 χλμ, λόγω της ιδιότητας αυτής.
 -Μετατόπιση των δασικών τεμαχίων προς εγκατάσταση των ανεμογεννητριών του επίμαχου σημείου σε άλλο δασικό τεμάχιο της περιοχής με τους ίδιους περιοριστικούς όρους.
 -Σύσταση Επιτροπής του Δήμου από Δημοτικούς Συμβούλους, Τοπικούς Συμβούλους και από Φορείς της Κοινωνίας των Πολιτών, με σκοπό την παραπέρα διεκδίκηση των παραπάνω αιτημάτων, σε περίπτωση άρνησης της εταιρείας να συμμορφωθεί και διεκδίκηση των αιτημάτων αυτών, από τον Δήμο με κάθε νόμιμο και νομικό μέσο (π.χ. προσβολή απόφασης, προσωρινά μέτρα και ό,τι άλλο δικαστικό μέτρο κριθεί αναγκαίο).
 -Οριοθέτηση χώρων και όρων εγκατάστασης αιολικών πάρκων στην περιοχή του Δήμου με καθορισμό ελαχίστου ορίου απόστασης και πάντα με εξέταση της κάθε περίπτωσης, ανεξαρτήτως ορίου από το Τοπικό Συμβούλιο, το Δημοτικό Συμβούλιο και αφού προηγηθεί πλήρης ενημέρωση των κατοίκων μέσω της διαδικασίας Διαβούλευσης, από την ιστοσελίδα του Δήμου, από αναρτήσεις ανακοινώσεων, εκτενείς δημοσιεύσεις στον Τοπικό και Περιφερειακό Τύπο, έγγραφη ενημέρωση Φορέων Πολιτών σε συμφωνία και με το προηγούμενο ψήφισμα του Δημοτικού Συμβουλίου).
Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι η αιολική ενέργεια είναι μια ανανεώσιμη και φιλική προς το περιβάλλον μορφή ενέργειας, αρκεί να τη διαχειριστούμε σωστά. Τα αιολικά πάρκα χρειάζονται μεγάλες εκτάσεις και είναι λογικό ότι μπορούν να χρησιμοποιηθούν με επιτυχία σε πιο απομακρυσμένες περιοχές από το χωριό μας».


Στη συνέχεια τοποθετήθηκαν οι καταγγέλλοντες, κάποιοι από τους πολίτες του Διστόμου, οι εκπρόσωποι της εταιρείας και όλοι οι παρόντες δημοτικοί Σύμβουλοι.

Τέλος ο λόγος δόθηκε στον κ. Δήμαρχο που είπε ότι θα πρέπει να εκδοθεί ένα ψήφισμα προς την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας, το Υπουργείο Εσωτερικών και την ΚΕΔΕ ενάντια σε όλα τα έργα τέτοιου είδους γιατί καταργείται η έννοια του ΟΤΑ Α΄ βαθμού εφόσον οι αποφάσεις παίρνονται από την Περιφέρεια.

Κατόπιν των ανωτέρω ο πρόεδρος προτείνει στο Συμβούλιο να αποφανθεί σχετικά.

Οι δημοτικοί Σύμβουλοι κ.κ. Γεώργιος Αγγελόπουλος, Ανδρέας Ράπτης, Χαρίκλεια Τρομπούκη –Βαρσάμη και η Πρόεδρος του Τοπικού Συμβουλίου κυρία Βασιλική Καστρίτη  δεν συμφωνούν με την εισήγηση του κ. Μπέλλου στο σημείο που ζητάει τη σύσταση Επιτροπής.

Ο δημοτικός Σύμβουλος κ. Λουκάς Ζάκκας συμφωνεί με όλα τα ανωτέρω αλλά προσθέτει συμπληρωματικά και τα παρακάτω: 1) Να γίνονται κατά τόπους λαϊκές συνελεύσεις στα Τοπικά διαμερίσματα που θα είναι δεσμευτικές για το Δήμο, 2) Να πάρει απόφαση το Δημοτικό Συμβούλιο ώστε να συγκεντρωθούν όλες οι εγκαταστάσεις σε ένα μεγάλο αιολικό πάρκο που θα καλύπτει όλες τις περιβαλλοντολογικές και φυσικές ανάγκες σε ασφάλεια-περιφράξεις κ.α.-των κατοίκων.    

Το Δημοτικό Συμβούλιο αφού έλαβε υπόψη:

- Την από 10.11.2016 καταγγελία των κ.κ. Ειρήνης και Λουκά Καστρίτη
- Την υπ' αριθμ. 39/2016 απόφαση του Τοπικού Συμβουλίου Διστόμου
- Την από 15.11.2016 αίτηση του κ. Θ. Μπέλλου κ.λ.π. δημοτικών συμβούλων
- Την εισήγηση του Δημοτικού Συμβούλου κ. Θ. Μπέλλου

ΑΠΟΦΑΣΙΖΕΙ
Εγκρίνει ΟΜΟΦΩΝΑ:
  • Τη διακοπή των εργασιών για την εγκατάσταση του αιολικού πάρκου στην περιοχή ΚΟΥΚΟΣ του Διστόμου
  • Την ακύρωση της εγκατάστασης των ανεμογεννητριών που βρίσκονται πολύ κοντά σε οικίες (αν και μεμονωμένες) και σε χαρακτηρισμένη περιοχή προς πολεοδόμηση, σε απόσταση αναπνοής από εθνικό δρόμο και με έντονη οπτική παρεμβολή στον ιερό χώρο του Μαυσωλείου
  • Την επανεξέταση των περιβαλλοντικών όρων από τις αρμόδιες υπηρεσίες και επαναφορά στο καθεστώς των μεσαίου μεγέθους ανεμογεννητριών, που είχαν εγκριθεί στην αρχική ΑΕΠΟ
  • Την μετατόπιση των δασικών τεμαχίων προς εγκατάσταση των ανεμογεννητριών του επίμαχου σημείου σε άλλο δασικό τεμάχιο της περιοχής με τους ίδιους περιοριστικούς όρους
  • Την οριοθέτηση χώρων και όρων εγκατάστασης αιολικών πάρκων στην περιοχή του Δήμου με καθορισμό ελαχίστου ορίου απόστασης και πάντα με εξέταση της κάθε περίπτωσης, ανεξαρτήτως ορίου από το Τοπικό Συμβούλιο, το Δημοτικό Συμβούλιο και αφού προηγηθεί πλήρης ενημέρωση των κατοίκων μέσω της διαδικασίας Διαβούλευσης, των τοπικών (λαϊκών) συνελεύσεων, από αναρτήσεις ανακοινώσεων, εκτενείς δημοσιεύσεις στο Τοπικό και Περιφερειακό Τύπο, έγγραφη ενημέρωση Φορέων Πολιτών.
  • Άμεσα αντισταθμιστικά οφέλη από τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην περιοχή (π.χ. πρόσληψη δημοτών για τις εργασίες λειτουργίας των σταθμών, επιπλέον αντισταθμιστικά οφέλη πέραν των προβλεπόμενων νομοθετικά, κλπ).

Εγκρίνει ΚΑΤΑ ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑ μειοψηφούντων των δημοτικών συμβούλων κ.κ. Γεωργίου Αγγελόπουλου, Ανδρέα Ράπτη, Χαρίκλειας Τρομπούκη –Βαρσάμη και της Πρόεδρου του Τοπικού Συμβουλίου κας Βασιλική Καστρίτη που συμμετέχει στη συνεδρίαση με δικαίωμα ψήφου :

  • Τη σύσταση Επιτροπής του Δήμου αποτελούμενη από Δημοτικούς Συμβούλους, Τοπικούς Συμβούλους και Φορείς της Κοινωνίας των Πολιτών, με σκοπό την παραπέρα διεκδίκηση των παραπάνω αιτημάτων αυτών, από τον Δήμο με κάθε νόμιμο και νομικό μέσο (π.χ. προσβολή απόφασης, προσωρινά μέτρα και ότι άλλο δικαστικό μέτρο κριθεί αναγκαίο

Η απόφαση πήρε αριθμό 16/206/2016

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ

ΤΑ ΜΕΛΗ

Βαλαούρας Νικόλαος

Τρομπούκη-Βαρσάμη Χαρίκλεια Ράπτης Ανδρέας


Ζήσης Λουκάς Αγγελόπουλος Γεώργιος Οικονόμου Κωνσταντίνος


Λαγός Δημήτριος Καστρίτης Ευστάθιος Μπέλλος Θεόδωρος


Μίχος Ιωάννης Μπακούρος Δημήτριος Πανουργιάς Αθανάσιος


Φουντά Κοτρογιάννου Παναγιώτα Γαλάνης Παναγιώτης Ζάκκας Λουκάς

Ακριβές Απόσπασμα 22 Νοεμβρίου 2016
Ο Δήμαρχος Διστόμου – Αράχοβας - Αντίκυρας


ΙΩΑΝΝΗΣ ΓΕΩΡΓΑΚΟΣ
Mε εκτίμηση

ΕΙΡΗΝΗ ΚΑΣΤΡΙΤΗ

ΛΟΥΚΑΣ ΚΑΣΤΡΙΤΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου